Appar eller mobilanpassade webbsidor: Nätcasinon väljer båda

Det fanns en tid då företag funderade över om det var värt att komplettera sina webbtjänster med en mobilanpassad version. Idag råder det ingen tvekan om att företag måste ha en mobilanpassad webbsida. Om de inte har det, riskerar de att tappa kunder.

mätningar över svenskarnas internetvanor har det visat sig att 87 procent föredrar att surfa i mobilen. Den här utvecklingen syns även i e-handeln. 2018 uppskattades 50 procent av alla köp ske via mobilen och antalet förväntas bara öka.

Det råder däremot delade meningar om vilket som är det bästa sättet att nå ut till kunderna via mobilen. Där några föredrar mobilanpassade webbsidor använder sig andra av appar. En bransch som inte har tagit några risker är casinobranschen. Istället för att välja ett av sätten är det flera nätcasinon som erbjuder sina spel båda via appar och i mobilernas webbläsare, och båda har sina fördelar.

Tillgängligt och anpassat

Casinospelmarknaden har vuxit av den stora anledningen att den är tillgänglig. Genom möjligheten att spela i mobilen kan spelarna välja när och hur de vill spela. På mobilanpassade webbsidor möts spelarna av ett enklare presenterat spelutbud. I apparna blir utbudet mer anpassat och specifikt. Spelen är däremot alltid desamma. Det innebär att alla versioner av online roulette med Betfair alltid ser ut på samma sätt, oavsett om de har nåtts via casinots appar eller mobila webbsida. Liveversionen kan nås via appen som endast innehåller live casinospel, medan premiumroulette och den klassiska versionen kan nås via casinoappen. Samtliga spel finns sedan tillgängliga i webbläsaren.

Den här valmöjligheten gör att spelarna kan skräddarsy sin egen upplevelse. Den som bara vill spela en viss typ av spel kan välja att använda en app, medan den som vill ha fler alternativ kan välja mobilsidan.

Appar vs mobilsidor

Mobilanpassade webbsidor och appar fyller samma syfte. De ska nå ut till alla kunder som föredrar att använda mobilen. Men båda formaten har sina för- och nackdelar.

En mobilanpassad webbsida är enkel att skapa och det ingår ofta en mobilversion när man köper en webbsida via ett webbhotell. Den är alltid kompatibel med alla mobiler, oavsett tillverkare. Det är också enkelt att göra ändringar och uppdateringar. Däremot kan det vara svårt att se allt på en mobilsida. Det kan samtidigt vara svårt att avgöra vad som kan plockas bort för att skala ned innehållet.

Apparna är i sin tur mer tillgängliga, ofta enklare och kan göras mer personliga. Detta har lett till att stora handelsjättar, såsom H&M och Zara, har gjort det möjligt att handla genom apparna. Även matvaruhandeln Coop har kommit med Coop-appen som gör det möjligt att beställa hem mat direkt till dörren. Däremot har apparna sina nackdelar. De är bland annat dyrare att underhålla och uppdateringar kan ta längre tid. För att nå ut till alla kunder måste appen samtidigt vara kompatibel med alla mobiler.

Slutsatsen

I den bästa av världar skulle alla företag vilja erbjuda sina tjänster i alla format. När detta inte är möjligt är det viktigt att man funderar över vad målgruppen vill ha, för egentligen finns det inte så stora skillnader.