Hur sociala medier förändrar och påverkar våra liv

Den roll som sociala medier har i våra liv växer hela tiden tack vare den myriad av plattformar som vi har att välja bland och vi har nuförtiden ännu fler sätt att använda dem på. Oavsett om det är via våra surfplattor, PC eller mobiler tittar vi på sociala medier varje dag och använder det av många olika anledningar.

Våra mobiltelefoner används nuförtiden allt mer för att titta på sociala medier, oavsett om du är ute och tar del av de senaste nyheterna via Twitter, använder Instagram för att ladda upp en bild eller Snapchat för att ta en rolig selfie.

sociala-medier-paverkar-vara-liv

Ett annat sätt som vi ser förändringar på är via de faktiska sociala medierna. Facebook och Twitter har etablerat sig själva som de största spelarna i branschen, men de senaste åren har vi sett hur videobaserade sociala medier ökar.

Det behöver inte vara svårare än Snapchats 10 sekunder långa videos, men det kan också handla om längre videos på Instagram som hela tiden växer i användarantal och lockar till sig en yngre demografi.

Faktumet att videobaserade sociala medier lockar är inte särskilt konstigt; det ger dig något annorlunda och är tillgängligt överallt tack vare våra telefoner. Här har vi det unika med Snapchat som tar bort en video efter ett par sekunder tillsammans med andra funktioner. Det innebär också mängder med variation med tanke på att du kan spela in från ett sportevenemang eller streama en demonstration.

Det finns också mer specialiserade videoplattformar där ute också, bland annat Twitch som har miljontals tittare varje månad. Precis som alla sociala medier ger det dig en plattform där du kan interagera med en enorm global publik och Twitch låter dig hitta människor med samma intressen som du. Det kan handla om allt från att prata om de senaste e-sportresultaten till att streama när du spelar.

Detta symboliserar även sociala mediers framtid. Vi använder det fortfarande för att interagera med vänner och för att ta del av de senaste nyheterna, men att titta på videos bidrar till något ännu bättre. Det låter oss se saker i ett bättre format och alltmedan tekniken utvecklas och sociala medier låter dig dela med dig av ditt liv kommer det bara att fortsätta växa.

Alternativen vi har är otroliga. Från företag som kan visa upp sig själva och nå en ny publik till att prata med folk över hela jordklotet. Sociala medier har en roll att spela i vårt samhälle och där har video gjort hela upplevelsen ännu bättre.

Hur du optimerar ditt varumärkes profil på sociala medier

Oavsett om du driver en enkel blogg eller en avancerad spelsida så har det blivit allt mer tydligt att något som är extremt viktigt för alla onlineföretag är att ha en effektiv strategi på sociala medier.

Detta beror på att det gör det möjligt att direkt komma åt din målgrupps tankar kring om de gillar vad de ser och det ger dem samtidigt möjligheten att dela ditt budskap med betydligt fler än vad du hade kunnat hoppas nå med traditionell marknadsföring. Detta är i praktiken gratis marknadsföring och spelar samtidigt stor roll i hur ditt varumärke uppfattas, vilket är varför det är så viktigt att maximera och optimera ens strategi på sociala medier.

Var konsekvent

pexels-photo

Det finns många olika sociala medier, så det är viktigt att se till så att ditt budskap och estetiska tema är konsekvent över olika kanaler. Exempelvis har Victoria Törnegren lyckats skapa en beundransvärt livsstilsvarumärke genom att se till så att hennes hemsida, Instagram och Bloglovin är synkroniserade med samma öga för detaljer.

Även onlinespelsidor som Euro Palace har ett konsekvent lyxtema på deras YouTube- och Twitter-sidor, så att alla spelfantaster kommer ihåg att kolla in Euro Palace progressiva casinospel och därmed ta del av alla vinster som den glamourösa designen utlovar.

Var regelbunden

Big_Ben_Inner_Clock_Face

Vi kan spendera mycket tid med att få våra sociala medier att se bra ut, men det är minst lika viktigt att uppdatera dem regelbundet. Det är inte direkt lockande att se en Facebook-profil som inte blivit uppdaterad på flera veckor, snarare kan man tro att verksamheten står still. Du kan också använda mjukvaror som Hootsuite för att skapa vältajmade inlägg som påminner folk om att hålla sig uppdaterade med dina digitala förfaranden.

Att driva en blogg på Blogg.se är ett bra sätt att ge kunder uppdateringar om ditt varumärke eftersom en blogg kan täcka många olika ämnen som inte nödvändigtvis annars kopplas till ett specifikt projekt. Euro Palace har visat hur regelbundna kampanjer, som exempelvis resor till Las Vegas och säsongserbjudanden, kan göra så att roulette, spelautomater och poker konstant finns i deras kunders tankar.

Var rolig!

2765083201_55a958db14_b

Viktigast av allt är att komma ihåg att sociala medier handlar om att skapa en rolig och interaktiv upplevelse för dina kunder. Oavsett om det är att använda hashtags för att skapa ett viralt surr, eller om det handlar om att uppmuntra din publik att dela med sig av om hur de har använt din produkt så handlar det om att få folk att känna sig involverade i din kampanj.

Så, oavsett om du skapar ett nytt indiespel eller om du vill visa dina senaste modeinköp så kom ihåg att använda dig av den otroliga kraften som finns i sociala medier!

Webbredaktörer i Stockholm!

vi söker webbredaktör

Webbredaktör – innehåll – till webbredaktionen. Nu söker vi ett flertal webbredaktörer till Stockholm med start omgående.

Vi erbjuder redaktionellt stöd till företag och deras IT-avdelningar genom bemanning av webbredaktörer. Våra tjänster innebär att varje webbredaktör är kopplad till en stödgrupp hos oss för att täcka upp samtliga kunskaper som behövs inom området för effektiv webbpublicering.

Webbredaktionen söker en ny webbredaktör, med inriktning på innehåll. Du kommer att, tillsammans med webbredaktören ansvara för att våra kunders webbplatser innehåller attraktiv och aktuell information. Du behöver inte vara IT-expert, utan du kommer att fokusera på innehåll och en levande webbplats.

Vi finns i Stockholm city och är ett ungt kreativt gäng.

Vi söker nu flera olika webbredaktörer för kommande kunduppdrag i Stockholm med omnejd. Förutom projekt- och tillsvidareanställningar söker vi även dig som är frilansare för gruppen för vårt webbredaktörsstöd.

Skicka din ansökan till oss, kontaktinformation finns på vår kontaktsida.

Vi söker digital producent

frilans redaktör Stockholm

Ledig tjänst: Vi behöver nu förstärka vårt team med en riktigt duktig digital producent som kan jobba med videoredigering och filmproduktion för digital publicering i olika media kanaler. Hos oss kommer du att ingå i vår digitala grupp tillsammans med andra webbredaktörer, webbutvecklare, sociala medier-experter, och filmproducenter. Tjänsten ligger i Stockholm och är ett vikariat på ett år, med möjlighet till förlängning.

Arbetsuppgifter

Video och filmproduktion:

  • Skriva och publicera artiklar på webbplatser, nyhetsbrev och sociala medier.
  • Planering, tid- och kostnadsuppskattningar.
  • Manusbearbetning.
  • Produktion av filmfoto och reportagefilm.
  • Redigering av filmat material.
  • Publicering för webbplatser, nyhetsbrev och sociala medier.

Din bakgrund

För tjänsten bör du ha ett starkt driv och en vilja att jobba med att ta fram kreativt och spännande innehåll åt våra kunder som stärker det som de vill uppnå. Viktigt är att leverera med hög kvalitet och att aldrig missa en deadline för våra kunder. Du har lika lätt att arbeta på egen hand som att arbeta i team, du har en förmåga att skapa goda relationer med kunder. Du har koll på trender inom media och praktiska kunskaper inom video, film och digital publicering. Du är strukturerad och noggrann.

Du ska ha minst tre års dokumenterad erfarenhet av liknande jobb och tjänster.

Meriterande är

Låter det intressant?

Kontakta oss redan idag, intervjuer sker löpande.

Vi söker webbredaktör och expert på nyhetsbrev

redaktör nyhetsbrevspublicering

Är du duktig på webb och en expert på nyhetsbrev? Vårdigitala grupp vill gärna komma i kontakt med dig som idag är webbredaktör. Vi söker dig som kan ta frilansuppdrag inom webbpublicering, nyhetsbrevspublicering och sociala medier redaktör.

Vi jobbar med webb kommunikation och content-marketing på uppdrag av våra kunder. Vi gör digitala produktioner i form av webbplatser, nyhetsbrev, film och appar. Vi behöver nu komma i kontakt med en till webbredaktör som har tid att ta hand om frilansuppdrag inom nyhetsbrevspublicering och webbpublicering.

Vi söker dig som har kunskaper i:

  • Publicering i nyhetsbrevsverktyg som Mailchimp, Apsis, Paloma, Carma, Exact Target.
  • God kommunikationsförmåga i tal och skrift samt vara en bra skribent.
  • Webbpubliceringssystem som Drupal, WordPress och Episerver.
  • Bildbehandling i Photoshop.

Intresserad av att ingå i vårt nätverk?

Kontakta oss idag med ditt cv och portfolio.

Content marketing – medieval för svenska företag

marknadsföring undersökning

Novus har gjort en studie på uppdrag av Swedish Content Agencies och Sveriges Annonsörer. Studien presenterades vid seminariet Content Day.

Content marketing ett effektivt medieval för svenska företag

Andelen av svenska företag som anser att content marketing på ett effektivt sätt stärker varumärket är 80%. Företagen uppger att kunderna (92 procent) är den viktigaste målgruppen för content marketing.

Definitionen av content marketing

Det är inte helt klart för de tillfrågade vad content marketing är. Runt 50% svarar innehållsmarknadsföring, 25% svarar delvis innehållsmarknadsföring och ytterligare 25% svarar att de hört talas om det, men inte riktigt vet vad det är.

Förstahandsvalet är reklambyråer
När företag ska anlita någon för sin content marketing anlitar de flesta en reklambyrå, runt 50%. 39 procent gör allt själva inhouse och endast 8 procent av företagen är kunder hos en byrå som är specialiserad på redaktionell kommunikation. 2% av företagen vet ej.

Ju mer man känner till om content marketing, desto effektivare tycker man att det är.

Undersökningen visar att runt 66% av företagen jobbar med minst två kanaler, både tryckta och digitala. Facebook är den kanal som de flesta använt 84%. Nyhetsbrev 78%, event och seminarier 76% och redaktionellt innehåll på webben 74%. Traditionella content marketing-produktioner som årsredovisning, kundtidningar och medlemstidningar ligger på 59% respektive 55%.

Uppföljning och mätning av aktiviteter
Endast 20% låter en oberoende aktör göra uppföljningar och mätningar av aktiviteter. Runt 50% följer upp statistik på besök eller andra kontakter eller gör egna mätningar.

Runt 50% av de som deltagit i studien har under 2013 haft en budget under en miljon kronor avsatt för content marketing. De räknar med att nästa år kommer de att öka sina investeringar på content marketing.

Vi söker frilansande webbutvecklare

Vi är nu i en expansiv fas för webbyrå delen där vi behöver ytterligare förstärkning av några frilansande webbutvecklare. Vi jobbar med redaktionell kommunikation och content marketing för webb, åt våra kunder. Vi gör digitala produktioner i form av webbplatser, video, nyhetsbrev och webbappar. Vi behöver nu komma i kontakt med dig som kan ta frilansuppdrag inom webbutveckling vid arbetstoppar.

frilansande webbutvecklare

Vi vill att du har goda kunskaper i:

Är du intresserad av att ingå i vårt nätverk?

Kontakta oss med ditt cv och eventuellt portfolio.

Pinterest

pinterestPinterest är en webbtjänst för att dela bilder som är länkade till en blogg, e-handel eller webbplats. Pinterest började bjuda in användare i mars 2012 och är en av världens största sociala nätverk tillsammans med Facebook och Twitter. Pinterests grundare Ben Silbermann var tidigare anställd som supportpersonal på sökmotorföretaget Google.

På Pinterest kan du själv skapa anslagstavlor med bilder, s.k. pinboards, för olika ämnen, varumärke, eller teman som inspirerar dig eller dina besökare. Du kan använda Pinterest för att ge en intressant bild av din verksamhet på företaget. Genom att lägga till en knapp på din hemsida kan du också öka spridningen av dina bilder med knappen ”pin it”. Genom att ha knappen på din egen webbsida eller e-handel och därmed kan du uppmana besökarna att ”pinna” dina bilder till sina egna pinboards så att deras vänner ser dem. Detta kan vara ett bra sätt att öka sin trafik.

pinterest icon

De bilder som användaren publicerar på någon av sina pinboards kallas för pins. Om bilden är hämtad från en extern webbplats skapas automatiskt en länk dit i kommentaren för bilden. En användare kan välja att följa andra användares pinboards och då få uppdateringar i realtid då denna pinboard uppdateras.

Läs mer om Pinterest:

https://www.pinterest.com

http://sv.wikipedia.org/wiki/Pinterest

Instagram

instagram logoInstagram är en gratis mobilapplikation för fotodelning. Instagram kan vara ett effektivt sätt att låta kunder och andra intressenter följa din verksamhet, se nyheter, möta era medarbetare m.m. Redan den första veckan efter lanseringen laddades Androidversionen ned över en miljon gånger. 2013 kom det till 15 sekunders videofilmning.

Fotoappen Instagram lanserades den 6 oktober 2010 och passerade 25.000.000 användare i början av mars, 2012. Den 9 april 2012 meddelades att Facebook köper Instagram för en miljard amerikanska dollar.

instagram

Programmet tillåter användaren att ta bilder eller laddar upp en bild som finns i din mobil. Därefter kan du lägga på ett filter och till bilden skriver du sedan en text. För att få en större spridning kan du ”tagga” bilden med andra användare samt använda dig av hashtag, ett slags nyckelord som är sökbart för andra användare. Dina bilder kan du sen dela med dig av till olika sociala medier, som Facebook, Twitter, Foursquare, Tumblr och Flickr.

Läs mer om Instagram:

http://instagram.com

http://sv.wikipedia.org/wiki/Instagram

YouTube

youtube logoYoutubes slogan är ”Broadcast Yourself” vilket speglar företagets idé: att tillhandahålla möjlighet för videouppladdning. Företagets enkla början i ett garage och dess övertygelse att erbjuda gratis tjänster utan finansiell hjälp utifrån, förändrades i november 2005 när riskkapitalbolaget Sequoia Capital investerade 3,5 miljoner dollar.

Youtube Inc. grundades av Chad Hurley, Steve Chen och Jawed Karim som alla tidigare var anställda på företaget Paypal. Innan Hurley anställdes av Paypal studerade han design på Indiana University of Pennsylvania. Chen och Karim studerade datavetenskap tillsammans på University of Illinois at Urbana-Champaign.

Domänen ”Youtube.com” aktiverades den 15 februari 2005 och sajten utvecklades de följande månaderna. Skaparna anordnade en förhandsvisning i maj 2005 och sex och en halv månad senare lanserades Youtube officiellt.

En vanlig felstavning av Youtube är den engelska homofonen ”Utube”. Domännamnet utube.com ägs dock ej av Youtube utan av företaget Universal Tube & Rollform Equipment, som till följd av Youtubes popularitet fick en mängd besökare till sin webbplats, så mycket att nätverkskapaciteten tog slut och webbservern blev svåråtkomlig. Universal Tube stämde Youtube med anledning att domännamnet var för lik deras.

Några tips på vad du kan använda din YouTube-kanal till:

video youtube

  1. Använd dig av storytelling. Berätta om hur ditt företag startades.
  2. Använd dina kundreferenser. Låt dina kunder berätta om din tjänst eller din produkt.
  3. Visa upp din produkt. Att filma dina produkter gör att kunden kan se hur de ser ut ”live” och inte bara förlita sig på bilder. Många webbutiker som säljer kläder filmar till exempel modeller som går på en catwalk för att man som kund ska se hur kläderna sitter på.
  4. Visa upp din tjänst. Visa upp vilka ni är på kontoret med korta klipp. Då får kunden en personlig relation till dig och dina medarbetare, till skillnad från att bara ha en presentation på er hemsida med bilder.

Läs mer om youtube:

https://www.youtube.com

http://sv.wikipedia.org/wiki/Youtube