Att skapa innehåll för en e-handel (2020)

Ska du starta e-handel och undrar hur du ska strukturera upp ditt innehåll för att ranka väl på dina huvudsökord?

Då har du hittat rätt artikel för vi på Binck kommer nu gå igenom hur du gör detta på bästa sätt med ett verkligt exempel.

Vårt första tips är att få in en blogg eller nyhets undersida. Detta kan vara oerhört kraftfullt för att skapa longtail som du inte annars kan få in på ett bra sätt i resterande sidstruktur.

Tar vi Snusnetto som exempel som säljer snus online. De har skapat en struktur där de har en nyhets undersida som de fyller med nyheter och andra typer av inlägg.

Detta är som sagt bra för att öka synligheten genom att ranka på flera sökord. Vidare är det oerhört kraftfullt för att öka relevansen för dina huvudsökord. Eftersom snusnetto säljer snus. Så skulle de givetvis vilja synas väl på ”snus”, ”snus online” och så vidare.

Genom att skapa relevanta inlägg som handlar om snus ökar det den allmänna relevansen på webbplatsen, vidare när interna länkar placeras med skarpa ankartexter kan du skapa väldigt bra synlighet.

Därför är innehåll fortfarande den bästa ranking faktorn i Google. Skulle du inte ha tid kan du anlita oss på binck så hjälper vi dig med detta.

Det andra vi vill gå igenom är den generella strukturen på din e-handel.

Här rekommenderar vi alltid att sätta användaren i fokus. Genom att göra det kommer du skapa en navigering som underlättar för att potentiella köpare vilket kommer leda till ökad konverteringsfrekvens.

Vidare kommer även Google många gånger anse att den strukturen är bättre än om du enbart försöker tänka på hur sökmotorerna spindlar av webbplatser.

Avslutningsvis

Många försöker försvåra hur SEO fungerar. Fortfarande är innehåll och länkar de bästa sättet att få en webbplats att ranka generellt sätt. Därför bör du ha dessa på plats, så väl som att du har allt grundläggande på plats.

Välj rätt SEO byrå i stockholm

Står du inför valet av att välja en seo byrå i Stockholm? Då vill vi på Binck ge dig några tankeställare innan du väljer SEO byrå.

  1. Stor SEO byrå eller liten SEO byrå?

Framförallt i Stockholm, men även i andra delar i Sverige finns det stora SEO byråer som omsätter över 100 miljoner kronor. Samtidigt som det finns små byråer som omsätter knappt en miljon kronor om året.

Sanningen är att det finns både för och nackdelar med att välja en stor SEO byrå, precis som att det finns för och nackdelar med att välja en mindre aktör. Låt oss poängtera för och nackdelarna för en stor SEO byrå i Stockholm.

Fördelar:

Genom att välja en väletablerad byrå kommer du i de flesta fall få ha möten på de bättre adresserna inne i Stockholm stad. Många gånger kommer du få tillgång till interna verktyg som företaget har tagit fram för sina kunder.

Nackdelar:

Du kommer bli en av många, många, många kunder i deras kundstock. Detta innebär att du inte är livsviktig för deras överlevnad. Din investering kommer bli mer kostsam.

Tar vi nu istället och kikar på en mindre seo byrå i Stockholm och följer upp på de för och nackdelar vi skrivit om precis.

Kan vi konstatera att med en mindre seo byrå där varje kund är livsviktig för dess överlevnad, kommer du inte hitta någon som kommer arbeta så hårt som den som driver en mindre digital marknadsföringsbyrå.

Nackdelen är att du kommer behöva pendla något längre för personliga möten med specialisterna.

  1. Vilka resultat har byrån att visa upp förutom deras starka varumärke

Det är viktigt att skilja på en seo byrå som är duktig på att sälja sina tjänster och en byrå som är duktig på att leverera sina tjänster.

Många gånger väljer de flesta en byrå som är välkänt i Stockholm. Men kan de leverera? Har de några nya framgångscase? Har de många kunder som inte nått i mål?

Dessa frågor bör du ställa dig innan du väljer din seo byrå. Utifrån vår erfarenhet tenderar byråer som växer stadigt, ha en stadigt minskande trend på deras resultat de levererar till sina kunder.

Därför kan det vara mycket intressant välja en mindre seo byrå i Stockholm, som enbart kan överleva på de resultat de levererar till deras kunder.

Content marknadsföring för en flyttfirma

Content marknadsföring för en flyttfirma

När det kommer till SEO eller till och med digitalmarknadsföring i sin helhet är det många som förbi ser de fundamentala delarna i det.

Vilket är innehåll.

Genom att skapa innehåll och göra sökordsanalyser för att hitta fler potentiella sökord som kan generera trafik kan du nå stora framgångar på Google och andra sökmotorer.

Tar vi MB Flytt och Städ som är en flyttfirma baserad i Malmö. De har verkligen förstått sig på vikten av att skapa innehåll på sin webbplats. Som vi kan se när vi klickar på deras knapp som ska föreställa en karta så ser vi en lista på orterna de verkar i.

Ur ett SEO perspektiv är detta väldigt bra, de har interna länkar till dessa undersidor som möjliggör att de kan ranka bättre och snabbare med den existerande länkkraft och relevans som finns på webbplatsen idag.

Så skapar du synlighet på fler sökord

Som i detta exempel har vi en vanlig verksamhet som erbjuder sina tjänster i specifika delar i Sverige. Vad vi rekommenderar är att skapa dedikerade undersidor för alla områden du är verksam i. Precis som MB Flytt och Städ har gjort.

De har skapat relevanta undersidor som inriktar sig på olika kommuner och områden i Sverige. Detta gör ni genom att använda er tjänst + området ni vill synas på i era rubriker, som ska vara placerade i h1 hela vägen ner till h6 taggar.

Vidare är det viktigt att inte använda ert sökord onaturligt många gånger, skriv alltid era texter som om en verklig person skulle läsa dem. Glöm inte att det är hela tanken, att verkliga personen som behöver er tjänst ska läsa och förhoppningsvis leda till en konvertering.

Bonus tips

Nu ska jag dela med mig om ett SEO tips som kan göra det lilla extra som inte allt för många nyttjar tillräckligt mycket.

Detta är att använda sig av fetstil på huvudsökordet i ingressen. Vidare bör den taggas med en så kallad strong tag. Detta är ett bra sätt att göra det ännu tydligare vad din undersida handlar om för Google.

Att marknadsföra sig via artiklar online

Det finns många olika sätt att marknadsföra sig online.

  • Betal annonsering i Google.
  • Betal annonsering på social media.
  • Sökmotoroptimering.
  • Synlighet på andra webbplatser.

För att nämna några stycken.

I dag kommer vi djupa dyka i det sista nämnda. Att synas på andra webbplatser kan vara riktigt bra och enkelt många gånger. Tar vi artikelexpressen som exempel. Denna webbplats tillåter dig att publicera högkvalitativt innehåll gratis.

Det finns många liknande webbplatser i Sverige som har samma upplägg. Skriver du något av värde kan du dessutom placera en länk till din webbplats. Vilket kommer att öka din synlighet i Google, genom sökmotoroptimering.

Vad har dessa webbplatser på att vinna genom att tillåta dig att gratis bygga en länk ifrån dem? Upplägget ser ut på följande vis.

  • Du vill ha en länk.
  • De äger en webbplats du kan bygga den ifrån.
  • Du skriver en kvalitativ artikel.

Denna artikel kommer förhoppningsvis börja synas på Google. Övertid kommer denna webbplats ha en gedigen trafik vilket skapar nya möjligheter att tjäna pengar på webbplatsen.

Detta gör att vi kommer in på nästa del av det hela. När trafiken ökar på denna webbplats kommer det också förhoppningsvis innebära att människor kommer läsa din artikel.

Detta kan skapa varumärkeskännedom eller till och med leda till klick in på din webbplats. Vilket är bra, eftersom att dessa klick kan leda till konverteringar, vidare ur ett SEO-perspektiv är klick in via länkar som är byggda väldigt bra.

Hur skapar du då bra innehåll som kommer ranka i Google och vara läsvärt för verkliga personer. Det finns olika tillvägagångssätt. Ett alternativ är att anlita en byrå som är experter på detta. Vi på Binck är erfarna och hjälper dig gärna.

Vi levererar innehåll till dina digitala kanaler. Framgångsrik content marketing levererar inte bara intressant och relevant innehåll, utan ska även göra det under en längre tid. Möjligheten med content marketing är att man kan bygga långvariga relationer. För att ta tillvara på alla möjligheterna som finns krävs kännedom och kunskap om företagets målgrupp och tydliga mål.

Om du vill arbeta med detta själv. Finns det mycket innehåll på nätet som du kan ta del av och lära dig mer om hur du skriver artiklar som rankar på Google. Glöm inte att detta är svårt och kommer ta lång tid innan du börjar se resultat.

Content för en e-handel som säljer canvastavlor

Content för en e-handel som säljer canvastavlor

Innehållet på din webbplats kan vara en av de viktigaste delarna inom sökmotoroptimeringen för att synas väl i Google.

Utan innehåll kommer du aldrig kunna synas bra i Google.

En e-handel som säljer canvastavlor online behöver innehåll. Innehållet innefattar produktbilder, detta är synnerligen viktigt då de säljer tavlor. Produkten ska alltså tilltala köparen och det ska ske direkt när den potentiella kunden ser produktbilden.

Därför är det viktigt att bilden är högupplöst. Och finns i olika perspektiv, så som hängandes på väggen, enbart tavlan osv.

Vidare behöver produktnamnet vara säljande. Utan rubrik eller en säljande rubrik kommer konverteringsfrekvensen minska.

När de bitarna är på plats kan det vara en god idé att skapa innehåll runt canvastavlorna, berätta vilken typ av canvas de är målade på.

Är tavlorna handmålade eller görs de i fabrik.

Här handlar det om att lyfta produkten till nästa nivå och få den potentiella köparen ännu mer intresserad av just din produkt istället för konkurrentens.

Ett exempel på hur säljande content kan vara utformat.

Det är svårare nu än någonsin att hitta handmålade tavlor som har rätt färgpalett och passar in i resten av inredningen. Processen att hitta just rätt stil och färger tar oftast längre tid och kanske kräver lite is i magen. Då det finns många företag att välja mellan.

Ditt sökande är över. På MyNewArt finner du handmålade tavlor från framstående konstnärer som erbjuder sina verk exklusivt på vår webbplats.

Varje canvastavla är handmålad och exklusivt målad för oss att sälja.

Välj mellan vårt exklusiva sortiment och njut av snabbleverans tid och fri frakt.

Hitta din nästa canvastavla eller tavlor idag!

Genom att hela tiden lyfta varför kunder ska köpa just hos dig i ditt innehåll kan vara nyckeln till att öka konverteringsfrekvensen på din e-handel.

Har du inte tid för det finns det bra företag så som oss på Binck.se. Vi hjälper gärna till!

Inred snabbt och billigt med posters

Det är svårare att hitta handmålade tavlor som har rätt färgpalett och passar in i resten av inredningen. Processen att hitta just rätt stil och färger tar oftast längre tid och kanske kräver lite is i magen. Men oavsett kanske du inte har lust att ha kala vita väggar hemma tills just det där rätta konstverket infinner sig. Eller så är det bara så att det inte finns pengar till att lägga ner stora summor på en tavla gjord av en skicklig konstnär.

Det finns en lösning, som inte behöver lång tid eller större investering för att göra din väggar där hemma vackra. Lösningen är Posters, de är avsevärt mycket billigare. Det är ofta också mycket lättare att få upp på väggen eftersom de väger mycket mindre, beroende på vad för tavelram du valt förstås. Att köpa posters är även billigare när det kommer till inköp, vilket gör att du kan välja en lite finare och speciell tavelram istället.

Stort utbud

Utbudet av färger och motiv är mer varierande när det kommer till posters. Så att hitta posters som passar in i just din inredningsstil och färgpalett kommer inte vara fullt lika svårt. Du kan hitta allt från foton till abstrakt konst, även motiv som ser ut som om de är målade men det är ett print av ett konstverk. Det finns konstnärer som erbjuder sina konstverk i print just för att göra konst tillgänglig för så många som möjligt.

Billigare att köpa

Sen är det ju också så att kostar det mindre att köpa hem tavlorna så kan du ju faktiskt köpa fler. Du kan variera dig i olika storlekar och ha olika färger och utseende på ramarna för skapa en mer dynamiskt uttryck. Eller bara välja samma sort på alla ramar och låta de prints du valt vara väldigt olika. Skapa en hel tavelvägg inom ett tema eller färg. De finns hur mycket som helst du kan hitta på. Ett toppen sätt att samla inspiration är att gå in på pinterest och söka på tavelvägg och sen bara låta ditt sinne fyllas med ideer och inspiration.

Skapa ett eget motiv

Något som kommer göra sitt ditt hem unikt är ju dock om du väljer att göra ett eget motiv. Kanske har du ett favorit citat eller en bild på dina älsklingar, en favoritplats eller något annat som du älskar och inte skulle ha något emot att se varje dag hemma. Att göra ett eget motiv är ju även en fantastiskt present att ge bort. Tro mig, den gåvan kommer tas emot med öppna armar. De bästa gåvorna är de som är unika och personliga. De där generiska gåvorna som alla köper de blir tråkiga i längden, det tror jag att vi alla kan hålla med om.

Vi skulle vilja tipsa om konstlagrets hemsida som har ett stort utbud av posters på sin hemsida. Att från fotokonst till abstrakt konst, det finns massor att välja mellan. Det är bara fantasin som sätter gränser för vad du kan skapa hemma på din vägg.

Hitta balansen för din webbplats: inspireras av spelbolagen

Det är viktigt att ge en kund valmöjligheter. Detta är framför allt utmärkande på nätet. Däremot kan för många valmöjligheter och alternativ leda till tveksamhet. En e-butik som erbjuder ett flertal produkter som nästan är identiska, eller en webbplats som är fylld med länkar, kan avskräcka besökare mer än vad det lockar. För att lyckas med att erbjuda alternativ utan att det skapar en obeslutsamhet, behövs den balans som kan hittas hos spelbolag som erbjuder oddsspel.

Källa: Unsplash

Stort oddsutbud utan problem

Spelbolag som erbjuder oddsspel på sporter och ligor presenterar sina spelare för en rad olika alternativ, men utan att bli överväldigande. Deras alternativ är för det första uppdelade efter sport och liga. Flera spelformat är återkommande för olika sporter, såsom målmarknader och vinnare. För de traditionella oddsspelen är det spelbolaget som bestämmer varje odds, medan det i spelbörsen är spelarna själva som bestämmer oddsen. Där kan spelare exempelvis spela på Bundesliga odds som andra spelare har bestämt eller sätta sina egna. De kan då välja att boka ett odds för att Dortmund inte vinner hela ligan, eller backa ett odds om de tror att klubben faktiskt vinner. I spelbörsen kommer spelare att hitta flera likheter med de traditionell oddsspelen, men med friheten att kunna styra sina odds.

Rätt typ av valmöjligheter

Alla dessa oddsspel bygger upp ett enormt spelutbud med flera valmöjligheter, men det är också tänkt att tilltala olika spelare. De som vill spela traditionella oddsspel hittar dem i en sektion för sig medan de som vill spela i spelbörsen kan göra det.

Många webbplatser och e-butiker presenterar alla sina besökare för samma utbud och hoppas att alla ska tycka om det. Det uppstår problem när det antingen finns för många alternativ av saker som inte intresserar, eller när det finns för få. Enligt en undersökning som över 4000 e-konsumenter deltog i visade svaren att 46 procent inte genomför ett köp om de har för många alternativ. För många produkter som nästan är identiska, exempelvis hundra jeansmodeller som har samma färg och som ligger i samma prisklass, visar inte kunden något nytt. Ett tjugotal jeans som varierar i färg, pris och modell skapar ett större intresse. 

För få alternativ är också en anledning till att en besökare väljer bort en webbplats eller en e-butik. De e-butiker som inte låter sina kunder välja leverans – och betalalternativ löper större risk att tappa kunder – trots att deras utbud kanske är precis det som kunden söker.  

Källa: Pexels

En övergripande balans

Oavsett om det rör sig om en webbplats som vill locka läsare, eller en e-butik eller en spelplattform, handlar allting om balans. En bra webbplats är användarvänlig och enkel att navigera sig runt. Det innebär inte att utbudet ska bli sparsmakat och alternativen färre. Istället handlar det om att fokusera på valen som kunderna är intresserade av. Detta går att ta reda på genom kundundersökningar och genom att föra en dialog med kunden.

För att lyckas på nätet gäller det att hitta en balans mellan presentation, utbud och alternativ. Genom att göra ett klokt val från början kommer du att göra det enklare för dina kunder och besökare att göra detsamma.

Att arbeta med SEO inom smslån

Att arbeta med SEO kan både kännas lätt och svårt. Arbetsinsatsen speglar hela tiden vad konkurrenterna gör.

Ska du arbeta med SEO för din lokala hårsalong kan du med små medel ranka i toppen.

Men ska du istället synas på sökord så som sms lån, snabblån eller lån utan uc. Då kommer du behöva arbeta mycket hårdare och många gånger vara smartare än dina konkurrenter för att ha en chans.

Hejsan! Jag heter Alexander M. Sandvik och driver jämförelsetjänsten Hitta SMS lån som jämför olika typer av snabblån.

I den har artikeln ska jag belysa kort hur en specialist ser på SEO arbetet i en kraftigt konkurrensutsatt bransch.

Identifiera svagheter hos konkurrenter

Framgångsrik SEO handlar om att ha en övervägande mängd av rankingfaktorer på din webbplats relativt de andra webbplatser som existerar i samma nisch. I en bransch där många är väldigt duktiga på SEO, blir det här ännu viktigare.

För att identifiera dessa svagheter kräver givetvis en djupare kunskap om SEO. Mina tips här är att lära sig så mycket som möjligt om SEO.

Detta gör du allra bäst genom att prova, analysera, utvärdera och om igen. Att läsa om SEO är absolut bra, men för att verkligen bli duktig måste du utöva och A-B testa.

Verktyg som jag använder för att identifiera svagheter är bland annat:

  • Screaming frog
  • Ahrefs
  • Sunt förnuft
  • Länkar

I konkurrensutsatta branscher har de webbplatser som rankar på de större sökorden många gånger väldigt starka domäner. Öka domänstyrkan gör du genom att bygga länkar till din webbplats.

Detta kan vara en väldigt kostsam investering både i kronor och i din tid. Viktigt att veta är att olika typer av länkar gör olika mycket för dina placeringar.

Ska du synas på sökord så som smslån behöver du länkar från långivare som google vet är långivare som ger ut smslån.

Dessa länkar ger dig en extrem relevans.

Den näst bästa länken är från andra jämförelse webbplatser som jämför sms lån.

Därefter är det länkar som har en hög domän auktoritet och har trafik. Om länken även leder till organiska klick brukar vi vanligtvis se en fantastisk avkastning på dessa länkar.

Vidare går det även bra att bygga länkar från enklare bloggar som är svagare.

Det viktiga här är att du behöver hela tiden följa upp.

Vilka länkar tycks ge bäst resultat i ditt enskilda fall?

Skapa mycket relevant innehåll

Ett annat sätt att skapa relevans är genom att bygga ut din webbplats med undersidor som har till syfte att ranka på longtail. Dessa undersidor ska i sin tur länka ut med aggressiva ankartexter till dina målsidor. Se till att dessa är naturligt placerade också.

SEO som kommunikationskanal

Det finns idag under 2020 många olika sätt att kommunicera med sina kunder som företagare. Något som har blivit allt mer vanligt att arbeta med är sökmotoroptimering, även kallat seo.

I den här artikeln ska vi djup dyka i vad SEO är och studera ett verkligt exempel där SEO fungerar för en helt vanlig företagare.

Vad är SEO?

SEO är en förkortning för begreppet Search Engine Optimization. Kortfattat handlar det om att optimera en hemsida så att den syns högt i en sökmotors sökresultat. Den största sökmotorn idag är Google där cirka 90% av alla sök genomförs. Övriga sökmotorer såsom Bing och Yahoo står för resterande 10%. Det finns i dagsläget över 200+ rankingfaktorer som Google använder för att ranka en hemsida. Dessa faktorer har olika betydelse och inverkan på ranking där vissa spelar större roll än andra.

SEO för en trafikskola i Stockholm

En trafikskola som jps trafikskola stockholm är verksam i närliggande områden runt om i Stockholm. En verksamhet som deras gör att deras webbplats är viktig ur flera perspektiv, men framförallt för att kunder ska hitta dem och därefter fungera som navigering till att nå deras ändamål om de ska anmäla sig till en handledarkurs eller boka in körlektioner.

Låt säga att deras webbplats hushåller 5000 besökare i månaden. Låt säga då att de fortsätter optimera sin webbplats för SEO och trafiken skulle sticka iväg till 10 000 besökare. Detta skulle potentiellt innebära att deras kunder kommer två dubbleras, mer eller mindre.

Här blir det då väldigt viktigt att ha rätt information på webbplatsen. Eftersom att få in den potentiella kunden är enbart det första steget. Därefter handlar det om att konvertera användaren till kund. Därför blir det väldigt viktigt att kommunicera rätt information vid rätt tillfälle.

Konverteringsoptimering

Konverteringsoptimering handlar om att få besökarna på din webbplats att konvertera till kunder. Att påverka besökarna till att agera precis som du vill att de ska göra. När du först fått besökaren till din sida via SEO vill du få dem att handla, att agera. Där kliver Konverteringsoptimering (CRO) in.

Om vi säger att ni har 100 besökare per vecka, där antal besökare som faktiskt handlar av er är 10 st har ni en konverteringsgrad på 10 %. Då konverteringsoptimering handlar om att konvertera de besökarna ni har idag till kunder ligger inte fokus på att öka antalet besökare. Ni ska alltså inte öka antalet kunder till 20 st genom att öka besöksantalet till 200 st. Fokuset ligger istället på att öka konverteringsgraden som idag ligger på 10 %. Detta för att maximera vinsten och att minska kostnaden för varje sälj ni gör.

Något som bidrar till bättre konverteringsgrad är kommunikationen på webbplatsen. Skulle ni behöva hjälp med det, är ni välkomna att kontakta oss.

Vikten av grundläggande analys: Från odds till målgrupper

Ordet analys används frekvent i dagens samhälle. Det görs analyser för att kunna ta alla möjliga beslut och för att minimera eventuella risker. Ordet analys kan få lyssnare att tro att det är ett omfattande och krångligt arbete som väntar för att få fram viktig information, men det behöver inte vara sanningen. En analys kan både vara intressant att göra och inte minst bra för att ta reda på om en handling eller ett val är värd att satsa på. Bettare rekommenderas analysera respektive sportevent innan de väljer vilka odds de ska spela på, och företag behöver analysera både marknader och målgrupper för att veta hur de ska nå ut till sina kunder på bästa sätt.

För att bestämma oddsen

För bettare är det väsentligt att analyserar de olika sportmarknaderna. Utan en analys kan de inte avgöra om oddsen är sannolika eller inte. Analysen de behöver göra involverar att ta reda på respektive deltagare, eller lags, förutsättningar för den kommande tävlingen eller matchen. Vad finns det som talar för deras vinst respektive förlust? Den här informationen ska sedan sättas i kontext till spelbolagens odds. Om oddsen inte matchar bettarens prognoser går det att spela på sina egna odds via plattformen Betfair Exchange. Där går det, förutom att sätta egna odds, även att spela på andra spelares. De kan i sin tur spela på dina odds. Bettingen kan sedan ske på två olika sätt. Det går att spela både på förlust och på vinst, vilket på plattformen kallas för att boka och backa odds.

För att ta beslut

Precis som bettare behöver företag göra analyser för att förstå vilka odds de har att nå ut till kunderna och öka sin omsättning. De kan välja att göra flera analyser men två av de allra vanligaste och mest övergripande är marknadsanalyser och målgruppsanalyser.

Analysera marknaden

En marknadsanalys är en analys av den rådande marknaden som företaget är verksamt i eller vill slå sig in på. Syftet med analysen är att ge företaget en bild över eventuella konkurrenter, undermarknader, framtidsprognoser och helt enkelt över vilka affärsmöjligheter som finns. Analysen kan involvera olika områden, bland annat marknadsföring och distribution. Resultatet kan därefter hjälpa ett företag att skapa en marknadsföringsstrategi eller hantera sin försäljning på ett sätt som både är effektivt och personligt.

En målgruppsanalys ger i sin tur företag en bild över vilka målgrupper som kanske handlar av företaget, eller vilka målgrupper som skulle kunna innehålla potentiella kunder. Ju mer ett företag vet om viktiga målgrupper desto bättre kan de anpassa sin marknadsföring och sättet de når ut till kunderna. Om en målgrupp är flitiga användare av sociala medier kan majoriteten av kommunikationen ske på Facebook och Instagram. Om det är en målgrupp som föredrar brevpost och annonser i tidningar, kan det vara vägen att gå för att nå ut till dem.

Oavsett inom vilket område en analys behöver göras är dess syfte att göra det enklare att ta ett beslut. Det minskar risken för att satsa på en marknadsföringsstrategi eller ett kommunikationsverktyg som inte uppskattas av konsumenterna, eller att bettare satsar på fel odds.