Hur svenskarna använder internet

Alla använder faktiskt inte internet varje dag. Det visar en undersökning av Internetstiftelsen, som årligen granskar svenskarnas internetvanor.

Med det sagt minskar andelen som inte använder internet och det är framför allt fler äldre som kopplar upp sig och tar del av fördelarna. Det är viktigt att ta reda på hur internet används för att du ska lyckas med din marknadsföring, för det är inte säkert att alla dina kundgrupper finns på nätet.

Spel och sociala medier

En stor del av internetanvändningen består av sociala medier och spel. Enligt Lotteriinspektionen, som sedan nyår kallas för Spelinspektionen, spelade 1 av 3 svenskar på nätet under 2018. I samma rapport uppgavs det att de mest spelade spelen var bordsspel och spelautomater. Dessa utgör en stor del av spelutbudet men det finns även andra spel, som live casino och pokerspel, se här för en mer ingående överblick. Liknande statistik förväntas under 2019, trots att den nya lagen har satt krav på att spelsajterna måste ha godkända licenser, vara uppkopplade mot Spelpaus och främja ett ansvarsfullt spelande.

(Källa: Pexels)

Gällande sociala medier har det skett en förändring. I dagsläget används de mer för nyhets- och informationsläsning än för att publicera egna inlägg. Antalet som använder Facebook och Instagram ökar. Åldersgrupperna har vidgats och användandet har mognat. De flitigaste användarna är mellan 16–35 år och 72 procent av alla användare uppger att de loggar in på Facebook dagligen.

Främsta sökredskapet

Internet har blivit det främsta sökredskapet. Det är dit användare vänder sig för att läsa om ett ämne eller ett företag. 85 procent uppger att de ofta använder Wikipedia för att hitta information. Däremot har fler blivit skeptiska till informationen som visas i sökmotorer som Google. Detta kan ha att göra med oron för ”fake news” och fler ifrågasätter sanningshalten av allt de läser.

Som företagare är det nu ännu viktigare att vara tydlig med sitt budskap för att nå ut till kunderna som faktiskt söker efter en tjänst eller produkt. Använd inte sökord som inte har med din verksamhet att göra för att få fler hits. Sökoptimera din webbsida med informativa ord och inte löften om erbjudanden som du inte kan hålla. Ta reda på hur dina konkurrenter gör, men välj inte att härma deras koncept om du misstänker att de exempelvis använder sig av felaktiga nyckelord.

(Källa: Pexels)

De som inte använder internet

Alla i Sverige använder inte internet. Det finns fortfarande en stor del som inte använder digital kommunikation eller sökmotorer av olika anledningar. För några är det en för stor kostnad att ha internet och för andra saknas den grundläggande baskunskapen. Av miljonen svenskar som sällan eller inte använder internet alls är mer än hälften 76 år eller äldre. Det innebär att om du som företagare erbjuder tjänster som vänder sig till den här målgruppen är det viktigt marknadsföring och kommunikation inte enbart sker digitalt.

Hela befolkningen har inte anpassat sig till den digitala tidsåldern. Alla använder inte sociala medier, sökmotorer eller läser digitala nyheter. Det finns en stor kundgrupp som fortfarande förlitar sig på tryckt eller tv- och radiosänd reklam. Om din målgrupp tillhör de som sällan använder internet måste du se till att din marknadsföring når ut både på internet och genom andra kanaler.

Det här med att hitta sin målgrupp

För att framgångsrikt nå ut till kunderna måste du veta vilka de är. Du behöver inte veta exakt vem var och en är, men du måste känna till vilken grupp de hamnar i. Din marknadsföring behöver nämligen anpassas efter om dina kunder är stadsbor på över 65 år eller om de är ortsbor i yngre medelåldern.

(Källa: Unsplash)

Varför det är viktigt att hitta sina målgrupper

Det är avgörande för din framtid som företagare att ta reda på vilka dina kunder är. Inte bara hjälper det dig att anpassa dina tjänster och produkter. Det hjälper dig sedermera att expandera utanför den befintliga kundgruppen utan att förlora dina stammisar. 

Målgruppsanalys från grunden

Nu vet du varför det är viktigt att identifiera dina målgrupper. Nästa steg är hur du praktiskt går tillväga för att göra det genom en målgruppsanalys. Praktiskt taget alla människor ingår i en potentiell målgrupp, men om ditt företag inte är världsomfattande måste du minska ditt område. För mindre företag är det bästa att titta på de befintliga kunderna och utgå från dem. Vilka är de och vad är det som utmärker dem? Om du har ett företag som säljer mountainbike-cyklar ska du titta på vilka som köper dina cyklar. Är det en mix av män och kvinnor i en viss åldersgrupp har du en bra start. Kommer dessa köpare från ett och samma geografiska område har du ytterligare en faktor. All information du kan samla in genom att titta på dina befintliga kunder och intressenter kan hjälpa dig att anpassa din marknadsföring för att nå ut till flera personer som faller inom samma kategori. 

(Källa: Unsplash)

Har du flera olika målgrupper som kunder är det viktigt att göra marknadsföringen både allmän och personlig. Streamingtjänster brukar vara duktiga på detta. Genom sociala medier berättar de sakligt om sitt utbud och vad som är på gång, medan de anpassar marknadsföringen som exempelvis skickas via mejl eller sms till kunderna baserat på vad de tittar eller lyssnar mest på. Liknande principer följs av tv-bolag. En kund som följde Melodifestivalen, och som inte behövde knappa in sökorden eurovision vinnare odds för att veta att John Lundvik har en bra chans att komma högt, kommer med stor sannolikhet att vilja få information om andra musiktävlingar som t.ex. Idol. Samma sak gäller för kunden som följer slutspelet i SHL. Med största sannolikhet vill hen få information om sändningarna av världsmästerskapen i ishockey. 

Fråga kunderna!

När du har hittat dina målgrupper och du är nöjd med din marknadsföring är det ändå viktigt att leta efter sätt att förnya sig. Detta kan du göra genom att nå ut till kunderna och fråga dem vad de vill ha eller se mer av. Ett enkelt sätt att göra det här på är genom enkäter eller öppna frågor på exempelvis Facebook. Se däremot till att frågorna är få och enkla att svara på. Få personer har tid eller lust att svara på långa enkäter. Se även till att belöna deltagarna med exempelvis en rabattkod eller en annan förmån. 

Identifiera dina målgrupper. Det kommer att hjälpa dig att utveckla ditt företag och nå ut till fler kunder, oavsett hur nischad eller bred din verksamhet är. 

Att synas rätt på nätet

Det finns flera anledningar till att man vill synas bättre på nätet. För privatpersoner kan det vara för att man vill nå ut till fler vänner och bekanta, medan det för företag är avgörande för att bygga upp en hållbar kundkrets. Ett företag, oavsett om det säljer produkter eller erbjuder tjänster; består av flera hundratals anställda, några få eller bara en ensam aktör, måste tänka på mycket mer än att bara ”finnas” på nätet. Det måste maximera sin synlighet, och det är inte det enklaste att komma igång med om man inte vet vart man ska börja. 

Optimera webbsidan

De flesta förutsätter att varje företag har en webbsida, men det är långt ifrån alla som har det och det är ett stort bakslag. Idag är internet det första man vänder sig till när man vill söka efter en tjänst eller produkt. Företaget som har en hemsida som kommer upp snabbt på sökmotorerna har mycket större chans att få nya kunder än de som inte har en webbsida, eller som har webbsida men som inte har sett till att gör den användarvänlig, informativ och anpassad efter målgruppen.  

En webbsida behöver inte vara invecklad och innehålla information om allt som ett företag erbjuder. Däremot ska det finns tydlig information om de vanligaste frågorna kunderna kan tänkas ha samt vart de kan vända sig för att få hjälp om de har ytterligare frågor. Om webbsidan i sin tur också erbjuder tjänsten måste man kombinera utbudet och informationen på ett bra sätt. Företag som IKEA och H&M har bemästrat konsten att både kunna erbjuda sina produkter samtidigt som de informerar kunden om vad som finns i deras butiker. Företag som endast erbjuder sina tjänster online, såsom spelsajter och streamingtjänster som Netflix och Spotify, måste främst lyfta fram sitt utbud men också sina villkor och nödvändig information. Du som kund måste se om du kan spela olika spel, som du kan göra hos PlayOJO, och det ska vara tydligt vilka betalmetoder som är accepterade samt om företaget har licens och följer de nya direktiven för spel. Det ska samtidigt vara inbjudande att klicka sig vidare. 

Sociala medier

Sociala medier är ett jättebra sätt att visa upp sig för kunderna och det är nästan lika självklart som att ha en webbsida. Facebook och Instagram är bra tjänster för att snabbt sprida ordet om eventuella erbjudanden och visa upp bilder. Det är ytterst viktigt att skilja företagets mediaprofil mot ägarens eller de anställdas privata profiler. Håll företagets uppdateringar professionella, men var samtidigt aktiv och interagera med kunderna. Sociala medier uppdateras ofta och företaget bör göra samma sak för att hålla följare och nya kunder intresserade. 

Förutom att vara tydlig med vad man erbjuder ska man också vara kreativ. Lyft fram det som är unikt med företaget och visa det genom profilerna på nätet. Ha både målgruppen och konceptet i åtanke men var inte rädd för att testa nya sätt att synas.

Att synas är en stor del av att bygga upp ett varumärke och ju mer tid man lägger på att skapa en bra profil på nätet, desto lättare kommer kunderna att hitta till dig.

Vikten av att göra innehållet på en hemsida relevant för besökarna

För att lyckas med företagets marknadsföring är det av yttersta vikt att man faktiskt ser över innehållet på den hemsida man vill locka sina besökare till. Faktum är att innehållet på hemsidan i kombination med en snygg grafisk profil är ett av de viktigaste verktygen för att man ska kunna stå ut bland sina konkurrenter och därmed vinna över flera kunder. Genom att lägga ner tid på att skapa en innehållsrik webbplats blir hemsidan bättre optimerad för sökmotorer, vilket i sin tur kommer leda fler potentiella kunder till din hemsida.

Det finns många hemsidor på internet och för att bli det självklara valet behöver man sticka ut från mängden. Därför krävs det noggrann planering av texten som ska vara synlig för besökarna. Många gör misstaget att de radar upp så många sökord de kan i texten utan att väva in dem ordentligt och se till att texten får ett bra flyt. Det är inte vägen att gå, man behöver värdesätta SEO och därmed även att åstadkomma ett informativt och bra innehåll. För att ge ett konkret exempel på hur en innehållsrik hemsida kan se ut ska vi titta närmare på ett företag som lyckats bra med sin sökmotoroptimering.

Mr Green är ett online casino som nått ut till en bred målgrupp och de har troligtvis lyckats väl för att deras hemsida förutom att vara snygg och tilltalande även har ett bra innehåll. Besöker man exempelvis deras live casino möts man av information om vilka typer av spel som finns på sidan, hur man spelar och vad charmen med den här typen av spel kan vara. De har valt att utforma sin hemsida med en introduktion som är tacksam för de som är nybörjare, medan de som redan vet hur man spelar enkelt kan ta sig vidare till spelen de är intresserade av. Utöver det här berättar de även kort om vilka spel som vanligtvis är omtyckta bland deras besökare.

Det som gör hemsidan vi berättar om ovan lyckad är det faktum att man istället för att bara lista de spel man har faktiskt har lagt ner tid på att skapa en innehållsrik text. Det gör att sökmotorer enklare kommer hitta hemsidan och på det sättet lista den högre i resultatlistorna beroende på vilka sökord en användare skriver in. I texten har de även valt att involvera länkar vilket även det är viktigt för att öka hemsidans relevans för sökmotorerna samtidigt som det för en vanlig besökare gör det smidigt att ta sig vidare till det som intresserar.

(CC BY 2.0) by perzonseowebbyra

När man utformar innehållet på sin hemsida behöver man säkerställa att innehållet är unikt, det vill säga att man inte kopierar för mycket text från exempelvis en leverantör, eller att man använder samma meningar som andra företag använder. Det finns många tacksamma verktyg man kan använda för att kontrollera hur mycket av ens innehåll som redan finns på andra hemsidor. Om man märker att man använder för många likadana fraser och uttryck som andra sidor bör man skriva om texten på sin egen hemsida. Det kommer dels göra att ens företag sticker ut från den stora massan och dels hjälpa till att styra den tänkta målgruppen till sidan. För att sammanfatta det hela är alltså innehållet på hemsidan A och O för att man ska lyckas attrahera besökare och kunder och därför är det något man behöver avsätta tid för när det kommer till den digitala marknadsföringen.

Vad är medarbetarundersökningar?

De viktigaste resurserna i en organisation är oftast medarbetarna. Företag och organisationer som vill förbättra och utveckla sina medarbetare och verksamhet kan använda sig av medarbetarundersökningar för att få kunskaper och insikter i hur medarbetarna upplever arbetsplatsen.

Genom att utföra en en medarbetarundersökning så har ni ett effektivt hjälpmedel för att följa upp företagets, mål och visioner. Blir dessa undersökningarna en del i er planering och verksamhetsuppföljning så leder det till nöjdare medarbetare och högre effektivitet.

Därför är medarbetarundersökningar viktiga!

Först när du har kunskapen om hur dina medarbetare trivs på jobbet har du en möjlighet att göra förbättringar. Medarbetarundersökningar är därför ett viktigt verktyg för att kunna förbättra och effektivisera er verksamhet.

Tips inför medarbetarundersökningen

Er personal behöver få veta om och förstå bakgrunden till varför undersökningen görs. Kommunicera tydligt vilket syftet är och hur undersökningen kommer att följas upp samt hur resultat kommer att presenteras. Ett bra sätt är att dela in personalen i samtalsgrupper när ni presenterar resultatet. Diskutera gärna i gruppen lämpliga åtgärder, förbättringsmöjligheter samt hur företaget ska sätta upp konkreta mål med en handlingsplan.

Ha en kort introduktion och informera hur lång tid undersökningen tar att utföra

Medarbetarundersökningar bör utföras på liknande sätt regelbundet (vanligtvis en gång om året) och presentera sen vad som har gjorts sen föregående period och vad ni avser utföra det kommande året. Det är väldigt viktigt att de olika målen och att den konkreta förbättringsplanen genomför och redovisas öppet så att undersökningen verkligen känns meningsfull för alla medarbetare.

  • Är frågorna relevanta?
  • Undersökningen bör inte bli för lång
  • Undvik ledande frågor

Fördelar med en väl genomförd medarbetarundersökning:

  1. Öka era intäkter – Engagerade medarbetare trivs bättre på jobbet och arbetar mer effektivt vilket leder till ökad lönsamhet.
  2. Behåll era bästa medarbetare – Engagerade medarbetare minskar personalomsättningen och leder till sparade kostnader för rekrytering.
  3. Jämför er med konkurrenterna – Undersökningar säger inget om ni inte jämför er med andra i er bransch.
  4. Konkret feedback på ledarskapet – Analys av samband mellan undersökningsresultat och fakta, som sjukfrånvaro och olika lönsamhetsmått.

Vi har lång och stor erfarenhet av olika typer av medarbetarundersökningar. Vi håller oss kontinuerligt uppdaterade inom området via flera branschorganisationer. Kontakta oss om ni vill veta mer eller har några frågor angående hur vi arbetar med undersökningar.

Hur sociala medier förändrar och påverkar våra liv

Den roll som sociala medier har i våra liv växer hela tiden tack vare den myriad av plattformar som vi har att välja bland och vi har nuförtiden ännu fler sätt att använda dem på. Oavsett om det är via våra surfplattor, PC eller mobiler tittar vi på sociala medier varje dag och använder det av många olika anledningar.

Våra mobiltelefoner används nuförtiden allt mer för att titta på sociala medier, oavsett om du är ute och tar del av de senaste nyheterna via Twitter, använder Instagram för att ladda upp en bild eller Snapchat för att ta en rolig selfie.

sociala-medier-paverkar-vara-liv

Ett annat sätt som vi ser förändringar på är via de faktiska sociala medierna. Facebook och Twitter har etablerat sig själva som de största spelarna i branschen, men de senaste åren har vi sett hur videobaserade sociala medier ökar.

Det behöver inte vara svårare än Snapchats 10 sekunder långa videos, men det kan också handla om längre videos på Instagram som hela tiden växer i användarantal och lockar till sig en yngre demografi.

Faktumet att videobaserade sociala medier lockar är inte särskilt konstigt; det ger dig något annorlunda och är tillgängligt överallt tack vare våra telefoner. Här har vi det unika med Snapchat som tar bort en video efter ett par sekunder tillsammans med andra funktioner. Det innebär också mängder med variation med tanke på att du kan spela in från ett sportevenemang eller streama en demonstration.

Det finns också mer specialiserade videoplattformar där ute också, bland annat Twitch som har miljontals tittare varje månad. Precis som alla sociala medier ger det dig en plattform där du kan interagera med en enorm global publik och Twitch låter dig hitta människor med samma intressen som du. Det kan handla om allt från att prata om de senaste e-sportresultaten till att streama när du spelar.

Detta symboliserar även sociala mediers framtid. Vi använder det fortfarande för att interagera med vänner och för att ta del av de senaste nyheterna, men att titta på videos bidrar till något ännu bättre. Det låter oss se saker i ett bättre format och alltmedan tekniken utvecklas och sociala medier låter dig dela med dig av ditt liv kommer det bara att fortsätta växa.

Alternativen vi har är otroliga. Från företag som kan visa upp sig själva och nå en ny publik till att prata med folk över hela jordklotet. Sociala medier har en roll att spela i vårt samhälle och där har video gjort hela upplevelsen ännu bättre.

Hur du optimerar ditt varumärkes profil på sociala medier

Oavsett om du driver en enkel blogg eller en avancerad spelsida så har det blivit allt mer tydligt att något som är extremt viktigt för alla onlineföretag är att ha en effektiv strategi på sociala medier.

Detta beror på att det gör det möjligt att direkt komma åt din målgrupps tankar kring om de gillar vad de ser och det ger dem samtidigt möjligheten att dela ditt budskap med betydligt fler än vad du hade kunnat hoppas nå med traditionell marknadsföring. Detta är i praktiken gratis marknadsföring och spelar samtidigt stor roll i hur ditt varumärke uppfattas, vilket är varför det är så viktigt att maximera och optimera ens strategi på sociala medier.

Var konsekvent

pexels-photo

Det finns många olika sociala medier, så det är viktigt att se till så att ditt budskap och estetiska tema är konsekvent över olika kanaler. Exempelvis har Victoria Törnegren lyckats skapa en beundransvärt livsstilsvarumärke genom att se till så att hennes hemsida, Instagram och Bloglovin är synkroniserade med samma öga för detaljer.

Även onlinespelsidor som Euro Palace har ett konsekvent lyxtema på deras YouTube- och Twitter-sidor, så att alla spelfantaster kommer ihåg att kolla in Euro Palace progressiva casinospel och därmed ta del av alla vinster som den glamourösa designen utlovar.

Var regelbunden

Big_Ben_Inner_Clock_Face

Vi kan spendera mycket tid med att få våra sociala medier att se bra ut, men det är minst lika viktigt att uppdatera dem regelbundet. Det är inte direkt lockande att se en Facebook-profil som inte blivit uppdaterad på flera veckor, snarare kan man tro att verksamheten står still. Du kan också använda mjukvaror som Hootsuite för att skapa vältajmade inlägg som påminner folk om att hålla sig uppdaterade med dina digitala förfaranden.

Att driva en blogg på Blogg.se är ett bra sätt att ge kunder uppdateringar om ditt varumärke eftersom en blogg kan täcka många olika ämnen som inte nödvändigtvis annars kopplas till ett specifikt projekt. Euro Palace har visat hur regelbundna kampanjer, som exempelvis resor till Las Vegas och säsongserbjudanden, kan göra så att roulette, spelautomater och poker konstant finns i deras kunders tankar.

Var rolig!

2765083201_55a958db14_b

Viktigast av allt är att komma ihåg att sociala medier handlar om att skapa en rolig och interaktiv upplevelse för dina kunder. Oavsett om det är att använda hashtags för att skapa ett viralt surr, eller om det handlar om att uppmuntra din publik att dela med sig av om hur de har använt din produkt så handlar det om att få folk att känna sig involverade i din kampanj.

Så, oavsett om du skapar ett nytt indiespel eller om du vill visa dina senaste modeinköp så kom ihåg att använda dig av den otroliga kraften som finns i sociala medier!

Webbredaktörer i Stockholm!

vi söker webbredaktör

Webbredaktör – innehåll – till webbredaktionen. Nu söker vi ett flertal webbredaktörer till Stockholm med start omgående.

Vi erbjuder redaktionellt stöd till företag och deras IT-avdelningar genom bemanning av webbredaktörer. Våra tjänster innebär att varje webbredaktör är kopplad till en stödgrupp hos oss för att täcka upp samtliga kunskaper som behövs inom området för effektiv webbpublicering.

Webbredaktionen söker en ny webbredaktör, med inriktning på innehåll. Du kommer att, tillsammans med webbredaktören ansvara för att våra kunders webbplatser innehåller attraktiv och aktuell information. Du behöver inte vara IT-expert, utan du kommer att fokusera på innehåll och en levande webbplats.

Vi finns i Stockholm city och är ett ungt kreativt gäng.

Vi söker nu flera olika webbredaktörer för kommande kunduppdrag i Stockholm med omnejd. Förutom projekt- och tillsvidareanställningar söker vi även dig som är frilansare för gruppen för vårt webbredaktörsstöd.

Skicka din ansökan till oss, kontaktinformation finns på vår kontaktsida.

Vi söker digital producent

frilans redaktör Stockholm

Ledig tjänst: Vi behöver nu förstärka vårt team med en riktigt duktig digital producent som kan jobba med videoredigering och filmproduktion för digital publicering i olika media kanaler. Hos oss kommer du att ingå i vår digitala grupp tillsammans med andra webbredaktörer, webbutvecklare, sociala medier-experter, och filmproducenter. Tjänsten ligger i Stockholm och är ett vikariat på ett år, med möjlighet till förlängning.

Arbetsuppgifter

Video och filmproduktion:

  • Skriva och publicera artiklar på webbplatser, nyhetsbrev och sociala medier.
  • Planering, tid- och kostnadsuppskattningar.
  • Manusbearbetning.
  • Produktion av filmfoto och reportagefilm.
  • Redigering av filmat material.
  • Publicering för webbplatser, nyhetsbrev och sociala medier.

Din bakgrund

För tjänsten bör du ha ett starkt driv och en vilja att jobba med att ta fram kreativt och spännande innehåll åt våra kunder som stärker det som de vill uppnå. Viktigt är att leverera med hög kvalitet och att aldrig missa en deadline för våra kunder. Du har lika lätt att arbeta på egen hand som att arbeta i team, du har en förmåga att skapa goda relationer med kunder. Du har koll på trender inom media och praktiska kunskaper inom video, film och digital publicering. Du är strukturerad och noggrann.

Du ska ha minst tre års dokumenterad erfarenhet av liknande jobb och tjänster.

Meriterande är

Låter det intressant?

Kontakta oss redan idag, intervjuer sker löpande.

Vi söker webbredaktör och expert på nyhetsbrev

redaktör nyhetsbrevspublicering

Är du duktig på webb och en expert på nyhetsbrev? Vårdigitala grupp vill gärna komma i kontakt med dig som idag är webbredaktör. Vi söker dig som kan ta frilansuppdrag inom webbpublicering, nyhetsbrevspublicering och sociala medier redaktör.

Vi jobbar med webb kommunikation och content-marketing på uppdrag av våra kunder. Vi gör digitala produktioner i form av webbplatser, nyhetsbrev, film och appar. Vi behöver nu komma i kontakt med en till webbredaktör som har tid att ta hand om frilansuppdrag inom nyhetsbrevspublicering och webbpublicering.

Vi söker dig som har kunskaper i:

  • Publicering i nyhetsbrevsverktyg som Mailchimp, Apsis, Paloma, Carma, Exact Target.
  • God kommunikationsförmåga i tal och skrift samt vara en bra skribent.
  • Webbpubliceringssystem som Drupal, WordPress och Episerver.
  • Bildbehandling i Photoshop.

Intresserad av att ingå i vårt nätverk?

Kontakta oss idag med ditt cv och portfolio.