Blogg

bloggarEn blogg är en avkortning av webblogg från engelskans blog. Att begreppet blogg dök upp och blev accepterat berodde främst på att webblogg lätt kan förväxlas med begreppet serverloggar. På en blogg är inläggen ordnade så att de senaste inläggen oftast är högst upp. Indexeringstjänsten Technorati har sedan 2003 följt utvecklingen och uppskattar att det, i mars 2007, skapades omkring 120 000 bloggar dagligen i världen.

Företagsblogga ett bra sätt att öka försäljningen

En företagsblogg är ett av de effektivaste sätten att driva trafik till din webbsida, och ett utmärkt sätt att visa era produkter och tjänster samt visa personlighet, passion och skapa engagemang. Just genom att skapa trafik och engagemang har du två faktorer som ökar din försäljning.

blogg100

Google gillar bloggar

Att regelbundet skriva inlägg om saker som rör ditt företag ser du till att förse Google med nytt, fräscht innehåll med för dig intressanta nyckelord. Google gillar nytt unikt material och kommer att ranka ditt material högt när folk söker på dessa nyckelord och därmed driva mer trafik till din webbplats.

Lyft fram människorna som skapar engagemang

Bevaka och se till att hänga med när någon skriver en artikel om företagets produkter, tjänster eller bransch. Kommentera det gärna på den personens blogg och hänvisa till din blogg för dina synpunkter på ämnet. Bra tips är att lyft fram goda exempel, rätta felaktigheter och att bjud på kunskap. Genom att göra detta kommer bloggen att handla om människorna i denna värld istället för att handla om ren och tråkig företagsinformation, detta är något som skapar engagemang hos dina besökare.

Mer om bloggar

http://sv.wikipedia.org/wiki/Blogg

Twitter

twitter-logoTwitter tillhör kategorin sociala medier tillsammans med till exempel, Facebook och Youtube. Vi är många som har upptäckt tjusningen med Twitter. De vanligaste yrkeskategorierna på Twitter är journalister, politiker och lärare. Nya kontakter, blixtsnabb omvärldsbevakning, utökad kundservice och nya möjligheter för marknadsföring.

Är ni ett företag eller en organisation som funderar på om Twitter kan vara något för er? Vi hjälper er att få koll på hur ni ska gå tillväga och vad ni bör tänka på vid er kommunikation på twitter. På Twitter kommer senaste nytt först. Till och med snabbare än de bästa nyhetsbyråerna. Debattsajten Newsmill sa upp sitt avtal med TT då de menade att Twitter var snabbare.

Twitter hur fungerar det?

De flesta har säkert hört talas om Twitter, men hur gör man? Välkommen till en twitterskola för nyfikna nybörjare. Syftet är att du kan samtala med människor runt om hela världen. Twitter bygger på att medlemmarna skriver så kallade tweets. Dina tweets får bara vara 140 tecken långa och kan även innehålla länkar och bilder. Alla kan se dina tweets.

Varför Twitter?

Till skillnad från Facebook är många på Twitter, inte här för att umgås med de vänner de redan har. Twitter är ett öppet samtalsrum för vem som helst att prata med dig och du med dem. Politiker, generaldirektörer och chefer har aldrig varit närmare, du kan samtala direkt med dem. Vill du prova så är det enkelt att komma igång med Twitter.twitter icon

Innehåll Twitterskola

  • Hur fungerar Twitter?
  • Omvärldsbevaka
  • Bra verktyg för datorn och mobilen
  • Ska vi ha personliga konton eller företagskonton?
  • Vad betyder RT, #, D och alla andra förkortningar?
  • Hur gör man för att vara flera som delar ett konto?
  • Vanliga misstag att undvika
  • Hur hittar jag personer att följa?
  • Hur får jag själv följare?

Normal tidsåtgång för en utbildning är 3 timmar, vi kommer gärna till dig och håller den. Ni bestämmer själva hur många deltagare ni tycker är lämpligt att vara på kursen.

Läs mer om Twitter:

https://twitter.com

http://sv.wikipedia.org/wiki/Twitter

Kontakta oss för att boka en tid eller för att få mer information om hur ni kan använda Twitter på ert företag.

LinkedIn

LinkedInLinkedIn är en webbtjänst där man kan sköta sitt professionella nätverk. Huvudsakligen handlar tjänsten om att man ska kunna knyta kontakten med gamla vänner och kollegor. Med hjälp av sitt kontaktnät kan man sedan hitta nytt arbete eller nya affärsmöjligheter.

År 2012 hade tjänsten fler än 175 miljoner registrerade användare 34 miljoner av dessa användare finns i Europa och över en miljon i Sverige. Sedan juni 2011 finns ett kontor i Stockholm med ansvar för den nordiska marknaden.

Företaget introducerades på börsen NYSE den 19:e maj 2011 och i 2012 blev Linkedin hackat.

Vi hjälper rekryteringsbolag och HR-avdelningar med att se potentialen i LinkedIn som rekryteringsverktyg.LinkedIn nätverk

  • Hur hitta man kandidater?
  • Annonsering
  • Företagssida
  • Fördelen med att vara med i grupper
  • Proffsversionen Talent Finder

Kontakta oss om LinkedIn

Vi lär er styrkan med LinkedIn. Vi har utbildad rekryteringsbolag och HR-avdelningar i grunderna i hur LinkedIn fungerar. Grundutbildning tar vanligen 3 timmar och ni väljer själva hur många deltagare ni tycker är lämpligt att vara på kursen. Vi kan också hjälpa rekryterare att lägga upp användarprofiler, göra sökningar och skapa annonser samt skapa företagssidor på LinkedIn.

rekrytera via LinkedIn

Läs mer om LinkedIn

https://se.linkedin.com

http://sv.wikipedia.org/wiki/Linkedin

Kontakta oss för att boka en tid eller få mer information om hur ni kan använda er av LinkedIn på ert företag.

Facebook

FacebookFacebook är en social nätverkstjänst som grundades av Mark Zuckerberg i februari 2004 vars syfte är att hjälpa studenterna att lära känna varandra bättre.

I mars 2013 hade Facebook mer än 1.1 milljard aktiva användare. Facebook drivs och ägs av Facebook Inc. Den 20 januari 2009 gick Facebook förbi MySpace som den mest använda sociala nättjänsten i hela världen i antalet aktiva användare per månad.

Den 9 april 2012 meddelades det att Facebook köper Instagram för en miljard US dollar. Facebook har blivit blockerat av regeringar i flera länder, bland annat Pakistan, Syrien, Kina, Vietnam, Iran och Nordkorea.

Vi hjälper dig använda Facebook och att skapa affärsnytta för ditt företag.

Vi har svar på dina frågor:

  • Hur knyter jag ihop min Facebooksida med min webb, blogg och andra kanaler?
  • Vad har jag för juridiskt ansvar för det som skrivs på min sida?
  • Hur får vi fler fans till vår sida?
  • Hur fungerar annonseringvia Facebook?
  • Hur ska jag använda tävlingar och kampanjer?
  • Hur får vi våra fans mer engagerade?
  • Vilken typ av material ska vi publicera?
  • Vilka på företaget ska hantera sidan?
  • När och hur ofta ska vi publicera?
  • Hur gör jag erbjudanden till mina kunder?

Offentlig sektor på Facebook

Arbetar du i en kommun eller annan verksamhet inom offentlig sektor? Då möter du lite andra frågeställningar än de som arbetar på ett privat företag. Vi har varit med och utbildat samt varit rådgivare åt kommuner och organisationer angående hur man ska hantera Facebook.

De vanligaste frågeställningarna vi möter är:Facebook like

  • Facebook vid kriser, eller som komplement till kundtjänst.
  • Hur får vi fler fans till vår Facebook-sida?
  • När och hur ofta ska vi publicera?
  • Ska vi ha en övergripande Facebook-sida eller flera uppdelade sidor?
  • Intern organisation hur ska vi hantera flera förvaltningar?
  • Vilken typ av material ska vi publicera och inte publicera?
  • Offentlighetsprincipen – vad är det som gäller?

Läs mer om Facebook:

http://www.facebook.com

http://sv.wikipedia.org/wiki/Facebook

Kontakta oss om Facebook. Vill du veta mer om hur du kan använda Facebook? Hör av dig så bokar vi ett möte.

Google

Google-ChromeGoogle var från början bara en söktjänst för Internet. Google startades 1996 av Larry Page och Sergey Brin. Namnet Google kommer från den matematiska termen ”googol” som betecknar talet 10100. När Google var ett projekt på Stanford hette det Backrub, eftersom sökmotorn studerade vilka som länkade till en viss sida för att avgöra hur viktig den var.

Google har många bra användbara tjänster för dig som företagare

Att hamna högt i sökresultatet på Google är oerhört viktigt för den som har något att sälja. Att jobba med att sökmotoroptimera sin webbplats, är ett bra sätt att driva trafik till sin webbplats och ett sätt att öka synligheten på. Men Google är mer än bara sök, för dig som företagare rekommenderar vi att du bekantar dig med följande tjänster.

Alerts – Google Alerts kan du använda för att övervaka vad som händer på webben, bl.a. för att bevaka vad som sägs om ditt företag, dina produkter och tjänster på nätet. Du kan även bevaka vad som sägs om dina konkurrenter.

Adwords – Enklaste sättet att hamna högt i sökresultaten snabbt är att annonsera på sökord med Adwords. Google Adwords ger dig möjligheter till att anpassa kampanjer geografiskt och tidsmässigt så att du når din målgrupp.

Analytics – När vi annonserar, köper Adwords, arbetar med nyhetsbrev m.m. så vill vi veta vad det ger för resultat. Med Google Analytics får vi statistik som visar hur kampanjer går, och hur förändringar påverkar besökarna, detta blir sen underlag för framtida satsningar.

Maps – Med Google Maps kan du hjälp dina kunder att hitta till dig. Du kan också lägga upp bilder och öppettider i Google Maps.

Plus – Google Plus är ett socialt nätverk där du kan starta grupper för ett ämnesområde och bjuda in folk till diskussioner. Du kan även skapa en företags-sida.

Trends – Vill du hålla koll på trender i sök och vad som händer i branschen kan du använda dig av Google Trends.

google apps

Företag som lyckas med Content Marketing

Företag ContentMarketingOftast när man för höra om lyckade exempel på content marketing handlar det om amerikanska storföretag. De brukar användas som lyckade exempel på framgångsrik Content marketing. Det är lätt att förstå varför företag som Coca-Cola, Nike och RedBull lyckas med sin content marketing när de har oändliga resurser. Problemet med dessa exempel är att det är väldigt få vanliga företagare som har den här typen av resurser.

Så hur kan mindre företag göra content marketing?

Här kommer några exempel på hur mindre företag kan jobba med sin content marketing. Ett framgångsrikt sätt att jobba med Content Marketing är genom att blogga om sina produkter och tjänster, genomför events. Ett annat kan vara att ge ut gratis kursmaterial. Man kan föreläsa på mässor och events. Jobba med att driva en webb-community eller ett forum.

Att ständigt jobba aktivt med sociala medier ger resultat på sikt.

Genom att uthålligt kommunicera via bloggar, driva en Facebook-community, vara aktiva på Twitter, driva en LinkedIn-grupp, samt en egen YouTube-kanal. Är det lätt att komma i kontakt med nya potentiella kunder.

Målet är att skapa starka band och att visa kunskap

Med Content Marketing är det lätt att nätverka och skapa starka band med sina kunder. Detta gör man genom att ständigt återkommer med nyttigt material som mottagaren faktiskt är intresserad av och vill ta del av. Företag som har en generös inställning till att dela med sig av information är de som lyckas bäst med content marketing. Den typen av företag är det lätt att gilla och tycka bra om, då blir det också lätt att göra affärer med dem.

Vill du veta mer?

Kontakta oss så berättar vi mer om hur ni kan jobba med content marketing.

Skapa innehåll för Content Marketing

skapa innehållNär du börjar producera ditt innehåll för din content marketing är första steget att förstå vilken målgrupp du ska nå med materialet du nu tänker skapa. Andra steget är att bestämma vad du vill att besökaren ska göra när besökaren har läst din bloggpost, sett din video, alltså vilken call-to-action du vill uppnå vilket är innehållets syfte.

Att tänka på när du skapar innehåll

Hjälp kunden att hitta vad den söker efter. Genom ett bra och intressant innehåll hittar kunden vad den söker. Företaget får då en expertroll inom sitt område och det tillför ett mervärde som kunden inte hittar hos de övriga konkurrenterna på marknaden.

Konvertera med hjälp av bra material. Bra innehåll kan förstärka kundens köpupplevelse och förenkla köpprocessen. Intressant och relevant material kopplat till produkterna ökar konverteringen och antalet köp.

Få lojala kunder med rätt budskap. Förse dina kunder med information och inspiration som de letar efter kan företags varumärken hålla sig i kundens medvetande. Genom att använda sig av nyhetsbrev, filmer, tips, bloggar, artiklar och närvaro i sociala medier kan företag bygga långvariga relationer till sina kunder. Detta leder till att företaget finns i kundens medvetande vilket kan göra att pris och produktutbud inte längre är de enda kunden tittar efter vid köp.

Ökad synlighet

Google och andra sökmotorer gillar nytt och fräscht innehåll. Det är därför som många bloggar rankar bra i sökmotorerna. Att regelbundet uppdatera sin webbplats med ett intressant flöde av nytt material ökar chanserna till bra rankning hos olika sökmotorer.

Call To Action

En Call-To-Action är vad du vill att besökaren ska göra/utföra. Det kan handla om att beställa en produkt i din webbutik, eller ladda ner ett dokument eller prenumerera på ett nyhetsbrev. Beroende på vart i köpprocessen besökaren befinner sig kan man påverka bilden av ditt varumärke genom att besökaren laddar ner en köpguide, eller fyller i sitt telefonnummer i ett kontaktformulär. Du måste bestämma vad målet med ditt content-arbete är och tydligt leda besökaren dit för att senare konvertera besökaren genom att skapa en affär.

När du nu har själva målet klart kan du sätta igång med att skapa ditt nya innehåll. För att skapa bra innehåll som engagerar, inspirerar och leder till konvertering finns det några bra frågor du kan ställa för att skapa bra material:

  • Är materialet väl genomfört?
  • Är materialet underhållande?
  • Är materialet unikt?
  • Använder materialet kanalen på rätt sätt?
  • Är materialet användbart?

Förslag på innehåll

Intervjuer – Att intervjua kändisar/experter drar ofta mycket besök till din sida och det ger dig ett större förtroende. Att visa upp egen personal och era lokaler visar upp företagets kunskap och gör ert företag mer personligt vilket ofta skapar band med besökarna.

Trender – Att skriva och berätta om trender som påverkar dina kunder på något sätt, positivt eller negativt och berätta om hur trenden kan hjälpa dem att lyckas genom att berätta om hur du ser trenden från ditt perspektiv. Det är vanligt inom mode och ekonomi att ge rekommendationer till kunderna på hur de kan agera för att få fördelar eller undvika problem.

Guider – Att skriva en guide som hjälper dina kunder med något problem. Det kan vara en köpguide för kamerautrustning, eller hur man skapar bra innehåll för webben. Det viktigaste är att du skapar en guide med ett relevant problem för din målgrupp. En bra guide är något som kan delas och sparas samtidigt som det visar upp din kunskap.

Allt börjar med målgruppen

skapandet av personasAtt skapa personas. För att lyckas med Content Marketing behöver du ha full koll på vilken din målgrupp är samt var i köpprocessen de befinner sig. Den kunskapen behövs för att du ska kunna skapa bra och intressant innehåll, det är det som skapar engagemang och intresserar dina läsare, genom att skapa engagemang kan du sedan konvertera dina läsare från besökare till kunder, eller förespråkare för ditt varumärke då dina läsare rekommenderar just dina produkter till sina vänner.

Personas gör webbplatsens målgrupper levande

För att lyckas med content marketing behöver du veta vem du skriver för. Det kan man göra genom att ta fram dina målgrupper och skapa personas av dem.

Frågor vid skapandet av personas:

  • Vilken ålder?
  • Vilket kön?
  • Vilket Yrke, titel?
  • Vilka utmaningar finns det?
  • Hur kan vi hjälpa?
  • Vad är företagets storlek?
  • Mål för arbetet?

Behöver vi skapa personas? Det beror på, de flesta större företag som arbetar professionellt med Content Marketing, investerar tid på att analysera och identifiera målgruppen. Därefter skapar man olika ”personas” som representerar varje viktig målgrupp. Genom att besvara frågorna ovan, kan vi skapa en persona och ge den ett namn. Fundera därefter på vilka frågor din persona skulle ha om din produkt/tjänst beroende på var i Köpprocess din persona är. Ett bra sätt att strukturera dina olika målgrupper är genom att göra en persona för varje av deras olika behov i olika stadier de befinner sig i.

Köpprocess och innehåll

Köpprocessen är den process en köpare går igenom vid ett köp av en vara eller tjänst. Köpprocessens 5 olika faser är:

  1. Problemfasen – köparen identifierar ett behov som den vill lösa.
  2. Informationsfasen – köparen söker information om hur problemet kan lösas.
  3. Värderingsfasen – köparen utvärderar de olika alternativen och utvärderar dem.
  4. Köpfasen – beslut om köp fattas.
  5. Utvärdering – efter köpet utvärderar köparen om hur köpet har löst problemet.

När du skapar nytt innehåll så bör det anpassas efter dina personas olika behov beroende på var i köpprocess de befinner sig. Att skapa innehåll för sina personas olika steg i köpprocess kan vi dela in i 3 olika steg:

  1. Tidig fas: Vad finns det för olika lösningar?
  2. Mellan fas: Vad är viktigt för att kunna välja?
  3. Sen fas: Vem är den bästa leverantören?

Inventera ditt material och skapa innehåll

Inventerar det material som redan finns i ditt företag, kategoriserar sedan in det under respektive område för dina olika personas. Det gör att du lättare kan se var du har behov av att ta fram nytt material för att kunna svara på de frågor du identifierat för dina målgrupper. Därefter kan du mer effektivt skapa olika innehåll som video, text, bild, guider etc.

Vid skapandet av nytt material sedan så tänk framåt och se till att det material du tar fram kan användas på flera olika plattformar och gärna i flera olika format. Detta möjliggör sedan för att kunna ge bästa möjliga spridning, av ditt material samt att det kan matcha mot behoven hos flera av dina olika personas.

Vad är Content Marketing?

Vad är Content MarketingInbound marketing, eller content marketing vad är det egentligen? Det är när man arbetar med att skapa, utveckla och dela relevant, intressant, värdefullt och engagerande material för din målgrupp. Syftet med content marketing är att skaffa nya kunder eller öka försäljningen till redan befintliga kunder. Genom content marketing kan man få andra att bli ambassadörer för ens varumärke som sedan rekommenderar ditt företag till andra potentiella kunder.

Exempel på content marketing

Det kan handla om innehåll, tips och råd, intervjuer, reportage, personalporträtt, kundcase, dokumentation av ett projekt, debattinlägg, bakom-kulisserna, guide, testresultat, bloggar, nyhetsbrev, community m.m. Materialet produceras i form av video, text, bild och ljud för att sen delas och marknadsföras. Innehållet delas parallellt på de kanaler målgruppen använder i syfte att driva trafik, skapa engagemang och öka försäljningen.

Vad blir resultatet från content marketing?

Content Marketing skapar engagemang och relationer som stärker ditt varumärke. Genom att använda innehållet och analysera hur dina besökare agerar kan du se vilka som är intresserade av en viss vara eller tjänst. Då kan du lättare styra dina kampanjer och se till att dessa besökare för ett bra erbjudande från dig. Genom att spåra din content marketing kan du effektivt skapa merförsäljning.

Hur man kan använda content marketing!

Ett exempel på hur man kan använda sig av content marketing: Genom att erbjuda en köp-guide för en av dina tjänster/produkter som du låter dina besökare ladda ner mot att de lämnar ut sin e-postadress och telefonnummer får du snabbt upp en lista av prospekts som du vet är intresserade av just denna tjänst/produkt. Du kan därefter gå vidare och förse dem med mer information eller kontakta dem med ett bra erbjudande. Du spar tid och resurser på detta genom att du riktar dina insatser och erbjudanden mot en målgrupp som redan visat ett intresse. Dessa besökare är också mer positivt inställda till att ta del av din information då de visat intresse för den, de blir då mindre benägna att då se det som ”reklam”. Genom att rikta dina resurser på rätt målgrupp spar du tid, då du slipper bearbeta kunder som inte är intresserade av dina produkter eller tjänster.

Verktyg för Content Marketing – Publiceringskalender

webbpublicering kalenderMed en publiceringskalender kan vi enkelt och smidigt hantera när vårt material ska publiceras. Med tidsinställning för nytt material blir det enklare att jobba med Content marketing.

För att lyckas bra med Content marketing krävs det att du är långsiktig och uthållig i ditt arbete. Du behöver skapa intressant och engagerande material, och det ska publiceras regelbundet. För att lyckas med detta behöver du ha en plan över närmaste halvåret, samt ett strukturerat sätt att hålla ordning på allt material som skapas, alla artiklar och inlägg du, eller andra i ditt team skapar.

Publiceringskalender för webb

Med en enkel publiceringskalendern blir det enklare att fördela arbetet och få en tydlig överblick om vad som ska göras. I publiceringskalendern planerar ni in vad ni ska kommunicera och till vilken målgrupp, det kan vara ett enkelt kalkylblad med flikar för varje månad där ni planerar in årsvis, kvartalsvis, månadsvis och veckovis. Ange även i planeringen av varje post vad den tänka Call-to-action är med just den posten.

Vad en publiceringskalendern innehåller

Deb bör innehålla en lista över vad du ska publicera baserat på din strategi. Ta även med befintligt material som ska omarbetas samt material som ska produceras internt eller extern. Vem som ska göra vad och är ansvarig för respektive innehåll samt vilket datum för när materialet ska produceras, vara klart och när det ska publiceras och eventuellt delas vidare. Vilka kanalerna du har valt för materialet, en artikel kanske också ska delas på Twitter och Facebook.

Se till att tagga, strukturera och sortera materialet. Vilka taggar, kategorier och sökord du väljer beror på vilka mål du har och hur du vill jobba. När man jobbar med content marketing är det bra att ha ett tänk på hur sökmotorer behandlar ens material, på så sätt kan man matcha nytt material med hur besökare söker på webben.

Årsöversikt över allt innehåll på olika ställen

Det blir snabbt rörigt med mycket innehåll på olika ställen, och det är viktigt att allt material är korrekt och uppdaterat på alla ställen det finns. Då är en viktig del i publiceringskalendern att man får en bra och tydlig översikt. Genom att börja med att ta fram en årsöversikt över årets viktigaste händelser blir det en bra start för vad du ska kommunicera. Det kan exempelvis vara inför påsken, julledigheten då du kanske vill göra en kampanj för dina kunder.

Får ni in nya produkter eller kommer ändra era tjänster under året, kan det vara bra att planera in det så det finns material färdigt när det sker. Ska ni vara med på några mässor eller bjuda in till något event är det något som behöver planeras in, detta noterar du i årsöversikten och noterar vilken typ av material som ska produceras, av vem och när det ska vara klart. När årsöversikten är klar för du över dina noteringar till respektive månadsblad, som du även fyller på med det övriga, stödjande, material du kommer att publicera under den månaden.

Smidiga WordPress-plugins

Använder du WordPress för din företagsblogg eller webbplats så finns det bra plug-ins som hjälper dig med din Content Marketing. Med Editorial Calender får du en kalendervy där du kan föra in bloggposter och få en bra överblick över vad som är publicerat och vad som är under arbete. Ett annat bra WordPresss-plugin som kan vara nyttig är OnlyWire det hjälper dig att sprida ditt postade material vidare från din WordPress webbplats till över 50 andra sociala plattformar.