Att skapa innehåll för en e-handel (2020)

Ska du starta e-handel och undrar hur du ska strukturera upp ditt innehåll för att ranka väl på dina huvudsökord?

Då har du hittat rätt artikel för vi på Binck kommer nu gå igenom hur du gör detta på bästa sätt med ett verkligt exempel.

Vårt första tips är att få in en blogg eller nyhets undersida. Detta kan vara oerhört kraftfullt för att skapa longtail som du inte annars kan få in på ett bra sätt i resterande sidstruktur.

Tar vi Snusnetto som exempel som säljer snus online. De har skapat en struktur där de har en nyhets undersida som de fyller med nyheter och andra typer av inlägg.

Detta är som sagt bra för att öka synligheten genom att ranka på flera sökord. Vidare är det oerhört kraftfullt för att öka relevansen för dina huvudsökord. Eftersom snusnetto säljer snus. Så skulle de givetvis vilja synas väl på ”snus”, ”snus online” och så vidare.

Genom att skapa relevanta inlägg som handlar om snus ökar det den allmänna relevansen på webbplatsen, vidare när interna länkar placeras med skarpa ankartexter kan du skapa väldigt bra synlighet.

Därför är innehåll fortfarande den bästa ranking faktorn i Google. Skulle du inte ha tid kan du anlita oss på binck så hjälper vi dig med detta.

Det andra vi vill gå igenom är den generella strukturen på din e-handel.

Här rekommenderar vi alltid att sätta användaren i fokus. Genom att göra det kommer du skapa en navigering som underlättar för att potentiella köpare vilket kommer leda till ökad konverteringsfrekvens.

Vidare kommer även Google många gånger anse att den strukturen är bättre än om du enbart försöker tänka på hur sökmotorerna spindlar av webbplatser.

Avslutningsvis

Många försöker försvåra hur SEO fungerar. Fortfarande är innehåll och länkar de bästa sättet att få en webbplats att ranka generellt sätt. Därför bör du ha dessa på plats, så väl som att du har allt grundläggande på plats.