Att synas rätt på nätet

Det finns flera anledningar till att man vill synas bättre på nätet. För privatpersoner kan det vara för att man vill nå ut till fler vänner och bekanta, medan det för företag är avgörande för att bygga upp en hållbar kundkrets. Ett företag, oavsett om det säljer produkter eller erbjuder tjänster; består av flera hundratals anställda, några få eller bara en ensam aktör, måste tänka på mycket mer än att bara ”finnas” på nätet. Det måste maximera sin synlighet, och det är inte det enklaste att komma igång med om man inte vet vart man ska börja. 

Optimera webbsidan

De flesta förutsätter att varje företag har en webbsida, men det är långt ifrån alla som har det och det är ett stort bakslag. Idag är internet det första man vänder sig till när man vill söka efter en tjänst eller produkt. Företaget som har en hemsida som kommer upp snabbt på sökmotorerna har mycket större chans att få nya kunder än de som inte har en webbsida, eller som har webbsida men som inte har sett till att gör den användarvänlig, informativ och anpassad efter målgruppen.  

En webbsida behöver inte vara invecklad och innehålla information om allt som ett företag erbjuder. Däremot ska det finns tydlig information om de vanligaste frågorna kunderna kan tänkas ha samt vart de kan vända sig för att få hjälp om de har ytterligare frågor. Om webbsidan i sin tur också erbjuder tjänsten måste man kombinera utbudet och informationen på ett bra sätt. Företag som IKEA och H&M har bemästrat konsten att både kunna erbjuda sina produkter samtidigt som de informerar kunden om vad som finns i deras butiker. Företag som endast erbjuder sina tjänster online, såsom spelsajter och streamingtjänster som Netflix och Spotify, måste främst lyfta fram sitt utbud men också sina villkor och nödvändig information. Du som kund måste se om du kan spela olika spel, som du kan göra hos PlayOJO, och det ska vara tydligt vilka betalmetoder som är accepterade samt om företaget har licens och följer de nya direktiven för spel. Det ska samtidigt vara inbjudande att klicka sig vidare. 

Sociala medier

Sociala medier är ett jättebra sätt att visa upp sig för kunderna och det är nästan lika självklart som att ha en webbsida. Facebook och Instagram är bra tjänster för att snabbt sprida ordet om eventuella erbjudanden och visa upp bilder. Det är ytterst viktigt att skilja företagets mediaprofil mot ägarens eller de anställdas privata profiler. Håll företagets uppdateringar professionella, men var samtidigt aktiv och interagera med kunderna. Sociala medier uppdateras ofta och företaget bör göra samma sak för att hålla följare och nya kunder intresserade. 

Förutom att vara tydlig med vad man erbjuder ska man också vara kreativ. Lyft fram det som är unikt med företaget och visa det genom profilerna på nätet. Ha både målgruppen och konceptet i åtanke men var inte rädd för att testa nya sätt att synas.

Att synas är en stor del av att bygga upp ett varumärke och ju mer tid man lägger på att skapa en bra profil på nätet, desto lättare kommer kunderna att hitta till dig.