I den digitala eran är det content som styr konkurrenskraften

I samband med att alltmer av vårt samhälle digitaliseras och effektiviseras, förändras även de marknadsföringsmetoder som vi använder för att lyckas, synas och höras. För publikationer har det under flera årtionden räckt med traditionell reklam för att överleva. Så länge man skickade ut reklamblad och använde löpsedlar och annonser, kunde man få nästan vilken tidning eller publikation som helst att överleva.

Så ser det inte ut längre. Istället är den allra viktigaste aspekten att man kan skapa bra content som sticker ut från mängden och som erbjuder det läsaren vill ha. Gärna mycket content också, men i detta fall är det kvalitet före kvantitet.

En bransch där man finslipat denna princip är inom casinobranschen och framför allt nätcasinon, något vi pratar mer om strax när vi tar en titt på Viggo Slots och deras fantastiska transformation.

Som industriexperter skulle påstå att ditt content är vad som kommer avgöra om du lyckas eller ej i framtiden och vi förklarar mer nedan.

Hur behovet för content förändrats

Innan vi går till djupet i detta ämne måste vi förstå varför denna förändring skett och vad det är som driver den framåt.

Aldrig tidigare har vi människor haft ett behov av bra content som idag. Det hela började med Internets uppkomst och fortsatte med etableringen av Google för att sedan optimeras vid lanseringen av smartphones.

Idag har vi alla tillgång till svar på alla frågor du kan föreställa dig samt guider till allt du kan behöva lära dig via en enhet i fickan. I sin tur har detta förändrat hur vi agerar med världen och hur vi hittar lösningar på våra problem, vilket lagt grunden till vikten bakom bra content.

Content på Google och sociala medier

Vem avgör vilka resultat vi får se när vi söker efter svar på frågor eller är på jakt efter information på nätet? Svaret är förmodligen enklare än du tänker dig.

Det är antingen Google eller den sociala medieplattform du söker på som styr. Givetvis har sökningar på Bing/Yahoo blivit mer populärt på senaste. Men i slutändan är det Google som avgör.

Enligt Google själva är det flera saker som avgör vilken aktör och artikel som hamnar först på första sidan. Saker som SEO (search engine optimization, eller sökmotoroptimering på svenska), specifika sökord, backlinks (länkar som pekar mot ens sajt), delningar på sociala medier, osv. spelar alla en roll i hur bra ditt content får synas på Google.

Fast hur man än vänder och vrider på det kommer man tillbaka till samma punkt när man studerar Googles algoritmer och villkor. Det är nämligen en aspekt som väger tyngre än alla andra och det är kvaliteten på det content du publicerar.

Faktum är att Google själva beskrivit vikten av att bra content som läsare uppskattar. Utan den grunden att vila på kommer de andra rankningsfaktorerna vi nämnde ovan inte spela någon roll.

Med andra ord är content det absolut viktigaste du kan fokusera på för att öka din konkurrenskraft på nätet. Vill du ses, höras och prioriteras över dina konkurrenter så måste du skapa content som är bättre än deras. Så enkelt är det.

Exempel på varumärken som lyckats optimera sitt content

För att underlätta detta något för dig tänkte vi dela med oss av ett exempel på ett varumärke som brukade ha tvivelaktigt content men som efter en content-uppgradering äntligen börjar konkurrera med alla andra.

Viktigt att förstå innan vi fortsätter är att termen content framför allt fokuserar på den text och de bilder som publiceras på din sajt eller dina sociala medier men att det även kan inkludera andra medier, idéer och även designval.

Varumärket vi valt att använda som exempel är ett nätcasino som på sistone gått igenom en stor förändring. På relativt kort tid har man utvecklats från en tråkigt nätcasino som hade svårt att sticka ut till ett varumärke som står redo att dominera på den europeiska marknaden.

Som sagt heter casinot vi tänker på Viggo Slots och enligt oss är det ett perfekt exempel på ett varumärke som insett att content är A och O för den som vill lyckas på nätet idag.

Vad som är intressant är att Viggo inte är ensamma, utan hela casinobranschen på nätet har börjat inse vikten av bra content. Resultatet är att en av de mest konkurrenskraftiga industrierna i världen har blivit ännu mer konkurrenskraftig.