Vikten av grundläggande analys: Från odds till målgrupper

Ordet analys används frekvent i dagens samhälle. Det görs analyser för att kunna ta alla möjliga beslut och för att minimera eventuella risker. Ordet analys kan få lyssnare att tro att det är ett omfattande och krångligt arbete som väntar för att få fram viktig information, men det behöver inte vara sanningen. En analys kan både vara intressant att göra och inte minst bra för att ta reda på om en handling eller ett val är värd att satsa på. Bettare rekommenderas analysera respektive sportevent innan de väljer vilka odds de ska spela på, och företag behöver analysera både marknader och målgrupper för att veta hur de ska nå ut till sina kunder på bästa sätt.

För att bestämma oddsen

För bettare är det väsentligt att analyserar de olika sportmarknaderna. Utan en analys kan de inte avgöra om oddsen är sannolika eller inte. Analysen de behöver göra involverar att ta reda på respektive deltagare, eller lags, förutsättningar för den kommande tävlingen eller matchen. Vad finns det som talar för deras vinst respektive förlust? Den här informationen ska sedan sättas i kontext till spelbolagens odds. Om oddsen inte matchar bettarens prognoser går det att spela på sina egna odds via plattformen Betfair Exchange. Där går det, förutom att sätta egna odds, även att spela på andra spelares. De kan i sin tur spela på dina odds. Bettingen kan sedan ske på två olika sätt. Det går att spela både på förlust och på vinst, vilket på plattformen kallas för att boka och backa odds.

För att ta beslut

Precis som bettare behöver företag göra analyser för att förstå vilka odds de har att nå ut till kunderna och öka sin omsättning. De kan välja att göra flera analyser men två av de allra vanligaste och mest övergripande är marknadsanalyser och målgruppsanalyser.

Analysera marknaden

En marknadsanalys är en analys av den rådande marknaden som företaget är verksamt i eller vill slå sig in på. Syftet med analysen är att ge företaget en bild över eventuella konkurrenter, undermarknader, framtidsprognoser och helt enkelt över vilka affärsmöjligheter som finns. Analysen kan involvera olika områden, bland annat marknadsföring och distribution. Resultatet kan därefter hjälpa ett företag att skapa en marknadsföringsstrategi eller hantera sin försäljning på ett sätt som både är effektivt och personligt.

En målgruppsanalys ger i sin tur företag en bild över vilka målgrupper som kanske handlar av företaget, eller vilka målgrupper som skulle kunna innehålla potentiella kunder. Ju mer ett företag vet om viktiga målgrupper desto bättre kan de anpassa sin marknadsföring och sättet de når ut till kunderna. Om en målgrupp är flitiga användare av sociala medier kan majoriteten av kommunikationen ske på Facebook och Instagram. Om det är en målgrupp som föredrar brevpost och annonser i tidningar, kan det vara vägen att gå för att nå ut till dem.

Oavsett inom vilket område en analys behöver göras är dess syfte att göra det enklare att ta ett beslut. Det minskar risken för att satsa på en marknadsföringsstrategi eller ett kommunikationsverktyg som inte uppskattas av konsumenterna, eller att bettare satsar på fel odds.