Hitta balansen för din webbplats: inspireras av spelbolagen

Det är viktigt att ge en kund valmöjligheter. Detta är framför allt utmärkande på nätet. Däremot kan för många valmöjligheter och alternativ leda till tveksamhet. En e-butik som erbjuder ett flertal produkter som nästan är identiska, eller en webbplats som är fylld med länkar, kan avskräcka besökare mer än vad det lockar. För att lyckas med att erbjuda alternativ utan att det skapar en obeslutsamhet, behövs den balans som kan hittas hos spelbolag som erbjuder oddsspel.

Källa: Unsplash

Stort oddsutbud utan problem

Spelbolag som erbjuder oddsspel på sporter och ligor presenterar sina spelare för en rad olika alternativ, men utan att bli överväldigande. Deras alternativ är för det första uppdelade efter sport och liga. Flera spelformat är återkommande för olika sporter, såsom målmarknader och vinnare. För de traditionella oddsspelen är det spelbolaget som bestämmer varje odds, medan det i spelbörsen är spelarna själva som bestämmer oddsen. Där kan spelare exempelvis spela på Bundesliga odds som andra spelare har bestämt eller sätta sina egna. De kan då välja att boka ett odds för att Dortmund inte vinner hela ligan, eller backa ett odds om de tror att klubben faktiskt vinner. I spelbörsen kommer spelare att hitta flera likheter med de traditionell oddsspelen, men med friheten att kunna styra sina odds.

Rätt typ av valmöjligheter

Alla dessa oddsspel bygger upp ett enormt spelutbud med flera valmöjligheter, men det är också tänkt att tilltala olika spelare. De som vill spela traditionella oddsspel hittar dem i en sektion för sig medan de som vill spela i spelbörsen kan göra det.

Många webbplatser och e-butiker presenterar alla sina besökare för samma utbud och hoppas att alla ska tycka om det. Det uppstår problem när det antingen finns för många alternativ av saker som inte intresserar, eller när det finns för få. Enligt en undersökning som över 4000 e-konsumenter deltog i visade svaren att 46 procent inte genomför ett köp om de har för många alternativ. För många produkter som nästan är identiska, exempelvis hundra jeansmodeller som har samma färg och som ligger i samma prisklass, visar inte kunden något nytt. Ett tjugotal jeans som varierar i färg, pris och modell skapar ett större intresse. 

För få alternativ är också en anledning till att en besökare väljer bort en webbplats eller en e-butik. De e-butiker som inte låter sina kunder välja leverans – och betalalternativ löper större risk att tappa kunder – trots att deras utbud kanske är precis det som kunden söker.  

Källa: Pexels

En övergripande balans

Oavsett om det rör sig om en webbplats som vill locka läsare, eller en e-butik eller en spelplattform, handlar allting om balans. En bra webbplats är användarvänlig och enkel att navigera sig runt. Det innebär inte att utbudet ska bli sparsmakat och alternativen färre. Istället handlar det om att fokusera på valen som kunderna är intresserade av. Detta går att ta reda på genom kundundersökningar och genom att föra en dialog med kunden.

För att lyckas på nätet gäller det att hitta en balans mellan presentation, utbud och alternativ. Genom att göra ett klokt val från början kommer du att göra det enklare för dina kunder och besökare att göra detsamma.