Så lyckas sportföretag i sociala medier

Lägg upp en bild på din lunch, berätta om din resa eller visa söta bilder på din katt. Facebook och Instagram var till en början smidigt ett sätt att dela med sig av sitt liv och samtidigt följa sina vänner. Men bara det. Så är det inte längre. Numera är sociala medier ett ovärderligt verktyg för företag att stärka sitt varumärke och samtidigt nå ut direkt till sina kunder. Även spelbolag har funnit sätt att använda dessa kanaler till sin fördel.

Att stora sportstjärnor som Zlatan och Ronaldo har hundratusentals följare, det vet vi. Det är ett fantastiskt sätt för dem att nå ut med sitt varumärke och samtidigt ge en mer personlig image. Nu har även de stora sportföretagen tagit steget ut på sociala media-plattformarna. Initialt var det ett sätt för sportälskare över hela världen att kunna mötas och dela sin kärlek till sin favoritsport. Man kunde dela med sig av utvald information på bloggar och i andra kanaler.

Här i Sverige finns det ytterligare ett skäl till att marknadsföring i sociala medier blir allt viktigare för onlinesportsföretag. Sedan den 1 januari i år har Sverige en ny reglerad spelmarknad, som bland annat innebär betydligt hårdare regler för marknadsföring. Tidigare har spelbolag och onlinecasinon kunnat ägna sig åt tämligen aggressiv marknadsföring, vilket riskerade att leda till ökat spelmissbruk. Numera måste marknadsföringen vara “måttfull”. Detta leder till att spelbolagen måste hitta nya sätt att nå sina kunder. Där fyller sociala medier en fantastisk funktion, då man har möjlighet att nå sina kunder på ett mer direkt och personligt sätt utan att det behöver upplevas som påträngande.

Kom nära kunderna
Kom nära kunderna med sociala medier.

Att nå ut i sociala medie-bruset kräver dock lite finess. Du måste ge mottagaren ett mervärde, så att de ska lägga sin värdefulla tid på att följa dig, ditt lag eller ditt företag. Här är några knep för att nå ut:

1. Bygg ett community

Använd exempelvis Facebook eller Twitter för att skapa ett “samhälle” bestående av personer med samma intresse. Se till att göda denna grupp med exempelvis giveaways, så att det behåller sitt intresse och lojalitet. Dessa personer blir sedan en mycket stark målgrupp som ni kan rikta era budskap till och som sedan med stor sannolikhet kommer att sprida dessa vidare.

2. Twittra live

Om ett lag spelar en viktig match är det troligt att någon twittrar live från denna. Detta gör att fans över hela världen, som av olika anledningar inte kan se matchen, ändå kan följa med i vad som händer. Detta ger ett tydligt mervärde till följarna.

3. Använd hashtags

Superviktigt knep för att nå nya kunder. Det är vanligt att det skapas hashtags av olika fraser och payoffer, som sedan sprids av följare i deras personliga statusuppdateringar. På detta sätt når man ut till helt nya kundsegment. Undersökningar visar att man bör använda minst elva olika hashtags i sina inlägg och dessutom skapa företagsspecifika sådana i samband med exempelvis produktlanseringar, kampanjer eller viktiga matcher.