SEO som kommunikationskanal

Det finns idag under 2020 många olika sätt att kommunicera med sina kunder som företagare. Något som har blivit allt mer vanligt att arbeta med är sökmotoroptimering, även kallat seo.

I den här artikeln ska vi djup dyka i vad SEO är och studera ett verkligt exempel där SEO fungerar för en helt vanlig företagare.

Vad är SEO?

SEO är en förkortning för begreppet Search Engine Optimization. Kortfattat handlar det om att optimera en hemsida så att den syns högt i en sökmotors sökresultat. Den största sökmotorn idag är Google där cirka 90% av alla sök genomförs. Övriga sökmotorer såsom Bing och Yahoo står för resterande 10%. Det finns i dagsläget över 200+ rankingfaktorer som Google använder för att ranka en hemsida. Dessa faktorer har olika betydelse och inverkan på ranking där vissa spelar större roll än andra.

SEO för en trafikskola i Stockholm

En trafikskola som jps trafikskola stockholm är verksam i närliggande områden runt om i Stockholm. En verksamhet som deras gör att deras webbplats är viktig ur flera perspektiv, men framförallt för att kunder ska hitta dem och därefter fungera som navigering till att nå deras ändamål om de ska anmäla sig till en handledarkurs eller boka in körlektioner.

Låt säga att deras webbplats hushåller 5000 besökare i månaden. Låt säga då att de fortsätter optimera sin webbplats för SEO och trafiken skulle sticka iväg till 10 000 besökare. Detta skulle potentiellt innebära att deras kunder kommer två dubbleras, mer eller mindre.

Här blir det då väldigt viktigt att ha rätt information på webbplatsen. Eftersom att få in den potentiella kunden är enbart det första steget. Därefter handlar det om att konvertera användaren till kund. Därför blir det väldigt viktigt att kommunicera rätt information vid rätt tillfälle.

Konverteringsoptimering

Konverteringsoptimering handlar om att få besökarna på din webbplats att konvertera till kunder. Att påverka besökarna till att agera precis som du vill att de ska göra. När du först fått besökaren till din sida via SEO vill du få dem att handla, att agera. Där kliver Konverteringsoptimering (CRO) in.

Om vi säger att ni har 100 besökare per vecka, där antal besökare som faktiskt handlar av er är 10 st har ni en konverteringsgrad på 10 %. Då konverteringsoptimering handlar om att konvertera de besökarna ni har idag till kunder ligger inte fokus på att öka antalet besökare. Ni ska alltså inte öka antalet kunder till 20 st genom att öka besöksantalet till 200 st. Fokuset ligger istället på att öka konverteringsgraden som idag ligger på 10 %. Detta för att maximera vinsten och att minska kostnaden för varje sälj ni gör.

Något som bidrar till bättre konverteringsgrad är kommunikationen på webbplatsen. Skulle ni behöva hjälp med det, är ni välkomna att kontakta oss.