Svenska spelproducenter och deras marknadsföring framstående på marknaden

Svenska utvecklare verkar närmast dominera branschen på spelmarknaden. Med en vass marknadsföring, proffsig kommunikation och förstås – god kompetens, är svenska spelutvecklare uppskattade världen över. Idag har vi kollat närmare på tre namn som på kort tid fått mycket uppmärksamhet i media. I vanlig ordning har vi reflekterat lite extra kring den kommunikativa delen av verksamheten.

Avalance Studios – Svensk dataspelsutvecklare med god kommunikationsförmåga

Avalanche Studios grundades år 2003 av den svenska duon Linus Blomberg och Christofer Sundberg och sedan dess har verksamheten gått spikrakt uppåt. Idag har man kontor i Stockholm, Malmö och New York där ett kompetent team av utvecklare och speldesigners jobbar med att skapa datorspel av högsta kvalitet. Kanske känner du igen populära titlar av dataspel som Mad Max, Renegade Ops och Just Casino? Avalance Studios är grundaren bakom samtliga, som idag har miljontals spelare över hela världen.

Kollar man på Avalanches kommunikativa arbete så kan man konstatera att de är vassa på marknadsföring. På utvecklarens sajt kan besökaren ta del av aktuella händelser, läsa spelnyheter samt få en inblick i företaget och personerna bakom, vilket känns personligt och inbjudande. På företagets sociala kanaler kan besökaren dessutom få högaktuella uppdateringar kring kommande spel och annat som sker i verksamheten. Att involvera konsumenten är vitalt för marknadsföring 2.0, och där gör Avalanche ett mycket bra jobb!

Evolution Gaming levererar livespel till online casinos i hela världen

Näst ut är Evolution Gaming, det svenska bolaget som praktiskt taget uppfann konceptet live casino. Året då företaget lanserade sin livecasino-produkt var 2006 , som den första i världen att erbjuda denna slags spel. Succén var snabbt ett faktum och idag står varumärket fortsatt som ledande på marknaden för livespel till live casino, där man levererar produkten till hundratals olika nätcasinon. Fokus ligger på produktion och streaming av bordsspel av olika slag. Bland annat finns en uppsjö av olika slags online roulette, blackjack, baccarat och pokerspel bland leverantörens utbud av livespel. Det som är speciellt med bordsspel på live casino är att spelet sänds i realtid via en casinostudio, där en live dealer befinner sig.

Vi tror att Evolution Gamings innovativa ådra har hjälp till på resan mot titeln som världsledande producent av livespel. Innan företaget intog branschen fanns inget liknande, och att vara först på bollen är a och o när det gäller marknadsföring. Skaparna bakom bolaget tänkte utanför boxen och kunde därför erbjuda något helt unikt. Riktigt häftigt, tycker vi!

KING på mobilspel

De allra flesta har nog någon gång spelat, eller hört talas om, det populära mobilspelet Candy Crush. Ni vet, spelet som går ut på att flytta likadana godisbitar bredvid varandra? Bakom spelet står spelutvecklaren KING, som även producerat spel som Pet Rescue, Farm Heroes och Bubble Twitch. Man har varit aktiv på marknaden sedan år 2012 och år 2016 omsatte KING hela 2,6 miljarder kronor – det går bra nu! En vass produkt tillsammans med bra timing i kombination med proffsig marknadsföring har tagit det svenska bolaget till stjärnorna.

Det råder ingen tvekan om att svenska spelproducenter håller hög klass och vi kan gott konstatera att landets leverantörer av spel på många sätt ligger i framkant när det gäller marknadsföring och kommunikation.