På stora plattformar som Instagram, Facebook och Youtube flödar kreativiteten som aldrig förr. Det kryllar av privatpersoner, egenföretagare, småföretag och mer etablerade företag som försöker nå den breda publiken via sociala medier. Men i takt med att fler och fler nyttjar dagens medier blir också konkurrensen större och större. Det blir allt tuffare att sticka ut i mängden och därmed lyckas på sociala medier. Saga är nyexaminerad naprapat och berättar om sina visioner på sociala medier.
Jag är uppvuxen i en digitaliserad generation och använder flitigt appar som Instagram, Facebook och Youtube. Därför blev det ett naturligt val för mig att som nyexaminerad naprapat Sollentuna börja synas på sociala medier för att dra in patienter. Jag startade tidigt en instagram tillägnad naprapati och min resa som naprapat. Där får människor en överblick över mitt arbete som naprapat och mig som terapeut. Att hitta en vårdgivare som man trivs med är enligt mig en viktig faktor för lyckad vård. Därför ser jag det som fördelaktigt att låta sin personlighet i terapeutrollen synas utåt. Eftersom antalet konton på sociala medier växer innebär det dels en bredare publik men också större konkurrens. Att hitta sin nisch blir därför av ännu större vikt för att andra ska vilja följa dig för just din unika stil.
Att ha aktiva sociala medier genererar inte bara mer patienter utan det kan även underlätta informationsprocessen. Som naprapat är tydlig information en viktig del under besöket. Men att endast föra kommunikationen muntligt vid ett tillfälle kan innebära att patienten i fråga glömmer större delen av resonemanget eller viktiga övningar. Därför kan skriftlig eller visuell information vara ett bra alternativ. Exempelvis skriva blogginlägg eller spela in videoklipp med instruktioner som man lätt kan hänvisa patienten till. På Sollentuna naprapat arbetar vi frekvent med digital marknadsföring och försöker ständigt utveckla våra sociala medier.