Content marketing – Så blir du framgångsrik på webben

företag content marketing

Genom att applicera smarta content strategier kan du nå väldigt långt på webben. I den här artikeln djupdyker vi i just det.

Hur går det till när någon söker information på nätet, vad letar vi efter?

Förutom gulliga kissekatter så letar vi inte alltför sällan efter svar på frågor. Nyanserade svar, instruerande svar, kom-igång-hjälp, guider, support, tips- och tricks: underbart content. Du vet att dina kunder söker innehåll som gör dem lite smartare, inspirerade eller roade. Varför inte låta dem börja sin köpresa hos dig?

Ägda medier (t ex din egen webb)? Det är lite öppet mål på den här, det känns ganska givet att de kanaler du äger själv ska bjuda på innehåll som hjälper, engagerar och inspirerar din presumtiva kund. Din egen webb bör vara ett digitalt epicenter, här kan du vara din egen publicist och bygga upp en hel värld för din kund, med content.

Sociala medier? En sociala mediestrategi utan innehåll är en sociala mediestrategi utan förutsättningar, den här apparaten behöver nämligen bensin. Dessutom är det svårt att räkna hem ditt engagemang i sociala medier om du bara ska lyssna och prata, dela vidare eller gilla grejor. Du behöver content som bränsle och effekten av din sociala medie-närvaro kommer att hoppa upp flera nivåer.

Marketing automation och lead generation? Ja, du behöver målgruppsanpassat innehåll. Content till landningssidor, gated content för att fånga upp leads, top-of-funnel-content som drar in de besökare som inte vet att de har ett behov av just dina tjänster. Än. Content som möter din presumtiva kund med svar och inspiration och som kvalificerar de riktigt intressanta kunderna som leads.

Sökmotoroptimering? Googles idé är att ge den som söker information det absolut bästa svaret. Det pågår ett ständigt förbättringsarbete så att sökmotorn ska visa det bästa innehållet. Sökmotoroptimering (SEO) är stort ämne, men det alla är ense om är att SEO mår bra av content och vice versa. Content ger sökmotoroptimeraren nyckelord och fraser, länkar och en bra upplevelse. Finns inte en sökmotoroptimerare i världen som inte skulle gå igång på det.

Mer om sökmotoroptimering

En verksamhet som använder sig av sökmotoroptimering på ett framgångsrikt sätt är matkompaniet som är en e-handel som bland mycket annat säljer matgåvor.

Dessa matgåvor är något relativt nytt i deras sortiment och ville på något vis uppmärksamma denna produkt naturligtvis.

Efter att studerat sökvolymerna för matgåva kom de fram till att det inte kommer göra den skillnaden de vill se.

Genom att vara kreativa började de arbeta mot sökord så som, present till henne och present till honom. Dessa sökord har bra sökvolymer och rätt sökintention som kan leda till ett köp.