Youtubes slogan är ”Broadcast Yourself” vilket speglar företagets idé: att tillhandahålla möjlighet för videouppladdning. Företagets enkla början i ett garage och dess övertygelse att erbjuda gratis tjänster utan finansiell hjälp utifrån, förändrades i november 2005 när riskkapitalbolaget Sequoia Capital investerade 3,5 miljoner dollar.
Youtube Inc. grundades av Chad Hurley, Steve Chen och Jawed Karim som alla tidigare var anställda på företaget Paypal. Innan Hurley anställdes av Paypal studerade han design på Indiana University of Pennsylvania. Chen och Karim studerade datavetenskap tillsammans på University of Illinois at Urbana-Champaign.
Domänen ”Youtube.com” aktiverades den 15 februari 2005 och sajten utvecklades de följande månaderna. Skaparna anordnade en förhandsvisning i maj 2005 och sex och en halv månad senare lanserades Youtube officiellt.
En vanlig felstavning av Youtube är den engelska homofonen ”Utube”. Domännamnet utube.com ägs dock ej av Youtube utan av företaget Universal Tube & Rollform Equipment, som till följd av Youtubes popularitet fick en mängd besökare till sin webbplats, så mycket att nätverkskapaciteten tog slut och webbservern blev svåråtkomlig. Universal Tube stämde Youtube med anledning att domännamnet var för lik deras.
Några tips på vad du kan använda din YouTube-kanal till:
- Använd dig av storytelling. Berätta om hur ditt företag startades.
- Använd dina kundreferenser. Låt dina kunder berätta om din tjänst eller din produkt.
- Visa upp din produkt. Att filma dina produkter gör att kunden kan se hur de ser ut ”live” och inte bara förlita sig på bilder. Många webbutiker som säljer kläder filmar till exempel modeller som går på en catwalk för att man som kund ska se hur kläderna sitter på.
- Visa upp din tjänst. Visa upp vilka ni är på kontoret med korta klipp. Då får kunden en personlig relation till dig och dina medarbetare, till skillnad från att bara ha en presentation på er hemsida med bilder.
Läs mer om youtube:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Youtube