Sociala medier för företag. Inom många företag råder det osäkerhet om hur man ska hantera sociala medier och vilken affärsnytta man kan få. Sociala medier är numera en utmärkt chans för företag att föra en säljande dialog med sina kunder. Företag ska finnas på sociala medier eftersom det viktigt att kunna fånga in potentiella nya kunder och att bemöta kritik.
Begreppet sociala medier kan uppfattas som spretigt eftersom det innefattar många olika plattformar och nya tillkommer. Just nu har framför allt Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, Pinterest, bloggar och YouTube stor betydelse. Med en väl utarbetad strategi för hur man ska hantera sociala medier blir arbetet en stor tillgång i ett företags kommunikation.
Steg till framgång i sociala medier
Vi är vana vid att arbeta med sociala medier för företag och anpassar alltid kommunikationen och strategin efter kundens varumärkesplattform och värderingar samt behov och kanaler. Grunden för sociala medier för företag läggs enligt denna process:
- Tillsätt de resurser som behövs
- Sociala medier ska skötas av eldsjälar
- Berätta vad företaget erbjuder i sociala medier
- Optimera hela tiden genom löpande utvärdering, statistik, analys och rekommendationer
- Experimentera – tänk på att sociala medier utvecklas rasande snabbt
- Arbeta utifrån en genomtänkt strategi för sociala medier
- Implementering
- Håll ut och ha en kontinuerlig dialog
- Vad behöver er målgrupp?
- Aktivitet och att öppna upp för en dialog avgör
- Förstudie och omvärldsbevakning
- Lyssna av sociala medier om kunden
Kurser i Sociala Medier
Målet med kursen i sociala medier är att du ska förstå nyttan för hur ditt företag eller din organisation ska kunna använda sig av sociala medier för att marknadsföra era tjänster och produkter för att stärka era kundrelationer samt öka er försäljning
Det här går vi igenom på kursen i Sociala Medier:
- Strategier för sociala medier?
- Anpassa innehåll och ton efter sammanhang
- Hur gör man för att synas mer?
- Praktiskt arbete, hur gör man?
- Tonalitet i sociala medier
- Egna kanaler – för- och nackdelar
- Bevaka vad andra skriver
- Villka kommunikationskanaler finns?
- Facebook, Twitter, Instagram, Google +, Youtube
- Konsten att “lyssna” och bevaka
- Testa och använda statistik
- Besvara kunden i sociala medier
- Hur kan företag och organisationer använda sociala medier
- Kännetecken för Facebook, Twitter, Google+ och Instagram
Juridiska frågor kring sociala medier:
- PUL
- Policy för sociala medier
- Lotterilagen och tävlingsregler
- Upphovsrätt
- Marknadslagen
Annonsera i sociala medier:
- Hur fungerar det?
- Vad ska man tänka på
- Var ska man annonser
Skapa en Facebooksida:
- Anpassa Facebook utseendemässigt efter din profil
- Skriva intressanta och lockande inlägg
- Annonser på Facebook för att få flera “Like:are”
Hantering av Twitterkonto:
- Varför och hur man kan använda Twitter i marknadsföring
- Anpassa Twitterkontot utseendemässigt efter din profil
- Skriva intressanta “Tweets” och få fler “Followers”
- Integrera Twitter med hemsidan
Hur kan man använda Youtube i marknadsföring:
- Skapa ett konto på Youtube
- Hantera Youtubekanal
- Gilla och kommentera andras filmer
- Ladda upp film till Youtube
Kontakta oss så kan vi berätta mer hur vi kan hjälpa ditt företag med ert arbete med sociala medier, ta fram en strategi, omvärldsbevaka ert företag i sociala medier samt löpande dagliga arbetet med sociala medier.
Vad vi gör
Webbredaktör
Hyr en webbredaktör för kortare eller längre perioder. Vi hjälper dig med att kommunicera på Internet. Vi tar uppdrag som webbredaktör och uppdaterar dina kanaler på nätet som till exempel Facebook, Twitter eller din blogg helt efter dina behov. Det kan även handla om löpande uppdateringar av din webbplats.
Redaktionellt webbredaktörsarbete
Vi hjälper till med att utför löpande redaktionellt webbredaktörsarbete. Vi tar fram webbanpassade texter, redigerar layout och bilder samt hanterar sociala medier, liksom bemötande vid frågor och kommentarer.
Webbproduktion
Vi hjälper dig med att ta fram en helt ny webbplats eller utvecklar din befintliga. Bygger vi en webbplats från grunden gör vi det i Drupal eller WordPress, som är lätta att sköta om och uppdatera. Vi ser till att din webbplats får en grafisk profil som speglar ditt företags verksamhet och som framhäver varumärket på ett sätt som attraherar och engagerar målgrupperna, vilket leder till fler affärer.
Strategi och rådgivning
Vi hjälper dig att få svar på vilka kanaler ni ska finnas i och med vilket budskap? Hur ofta ska ni uppdatera i sociala medier och vem ska sköta det? Vilka är affärsmålen och hur ska det mätas och följa upp? Tillsammans tar vi fram en kommunikationsstrategi som är en konkret handlingsplan för er kommunikation i sociala medier.
Olika kanaler
När strategin är klar hjälper vi dig med de kanaler som är aktuella. Det kan handla om att annonsera på Google AdWords och Facebook, starta en grupp på LinkedIn, en egen YouTube-kanal, Twitter konto, synas på Google Maps eller kanske Instagram. Har du en butik där personer kan checka in på Facebook eller Foursquare?
Kommunikationsplan för sociala medier
En digital kommunikationspolicy förtydligar och gör arbetet med för ditt företags agerande på Internet enklare. Hur ska medarbetare hantera och förhålla sig till kommunikation under företagets namn? En kommunikationsplan fungerar som ett internt uppslagsverk och beskriver syfte, mål och budskap för din kommunikationssatsning. För att få en tydlig översikt och nå målet, strukturerar vi aktiviteter och rutiner i en tidsplan.
”Simplicity boils down to two steps: Identify the essential. Eliminate the rest.”
– Leo Babauta
Några exempel på designuppdrag
”Vi fick en snygg, modern och funktionell design. En genomtänkt sida med användarperspektiv och fantastiskt bra support.”
”Väldigt bra kundkontakt och snabb på att besvara alla frågor och lösa de funderingar som processen medförde.”
Läsvärt om Marknadsföring
MARKNADSFÖRING
Vad är Content Marketing?
Inbound marketing, eller content marketing
Vad är det egentligen?
MARKNADSFÖRING
Allt börjar med målgruppen
För att lyckas med Content Marketing behöver du ha full koll på vilken din målgrupp är samt var i köpprocessen de befinner sig.