Med en publiceringskalender kan vi enkelt och smidigt hantera när vårt material ska publiceras. Med tidsinställning för nytt material blir det enklare att jobba med Content marketing.
För att lyckas bra med Content marketing krävs det att du är långsiktig och uthållig i ditt arbete. Du behöver skapa intressant och engagerande material, och det ska publiceras regelbundet. För att lyckas med detta behöver du ha en plan över närmaste halvåret, samt ett strukturerat sätt att hålla ordning på allt material som skapas, alla artiklar och inlägg du, eller andra i ditt team skapar.
Publiceringskalender för webb
Med en enkel publiceringskalendern blir det enklare att fördela arbetet och få en tydlig överblick om vad som ska göras. I publiceringskalendern planerar ni in vad ni ska kommunicera och till vilken målgrupp, det kan vara ett enkelt kalkylblad med flikar för varje månad där ni planerar in årsvis, kvartalsvis, månadsvis och veckovis. Ange även i planeringen av varje post vad den tänka Call-to-action är med just den posten.
Vad en publiceringskalendern innehåller
Deb bör innehålla en lista över vad du ska publicera baserat på din strategi. Ta även med befintligt material som ska omarbetas samt material som ska produceras internt eller extern. Vem som ska göra vad och är ansvarig för respektive innehåll samt vilket datum för när materialet ska produceras, vara klart och när det ska publiceras och eventuellt delas vidare. Vilka kanalerna du har valt för materialet, en artikel kanske också ska delas på Twitter och Facebook.
Se till att tagga, strukturera och sortera materialet. Vilka taggar, kategorier och sökord du väljer beror på vilka mål du har och hur du vill jobba. När man jobbar med content marketing är det bra att ha ett tänk på hur sökmotorer behandlar ens material, på så sätt kan man matcha nytt material med hur besökare söker på webben.
Årsöversikt över allt innehåll på olika ställen
Det blir snabbt rörigt med mycket innehåll på olika ställen, och det är viktigt att allt material är korrekt och uppdaterat på alla ställen det finns. Då är en viktig del i publiceringskalendern att man får en bra och tydlig översikt. Genom att börja med att ta fram en årsöversikt över årets viktigaste händelser blir det en bra start för vad du ska kommunicera. Det kan exempelvis vara inför påsken, julledigheten då du kanske vill göra en kampanj för dina kunder.
Får ni in nya produkter eller kommer ändra era tjänster under året, kan det vara bra att planera in det så det finns material färdigt när det sker. Ska ni vara med på några mässor eller bjuda in till något event är det något som behöver planeras in, detta noterar du i årsöversikten och noterar vilken typ av material som ska produceras, av vem och när det ska vara klart. När årsöversikten är klar för du över dina noteringar till respektive månadsblad, som du även fyller på med det övriga, stödjande, material du kommer att publicera under den månaden.
Smidiga WordPress-plugins
Använder du WordPress för din företagsblogg eller webbplats så finns det bra plug-ins som hjälper dig med din Content Marketing. Med Editorial Calender får du en kalendervy där du kan föra in bloggposter och få en bra överblick över vad som är publicerat och vad som är under arbete. Ett annat bra WordPresss-plugin som kan vara nyttig är OnlyWire det hjälper dig att sprida ditt postade material vidare från din WordPress webbplats till över 50 andra sociala plattformar.