Vad är medarbetarundersökningar?

De viktigaste resurserna i en organisation är oftast medarbetarna. Företag och organisationer som vill förbättra och utveckla sina medarbetare och verksamhet kan använda sig av medarbetarundersökningar för att få kunskaper och insikter i hur medarbetarna upplever arbetsplatsen.

Genom att utföra en en medarbetarundersökning så har ni ett effektivt hjälpmedel för att följa upp företagets, mål och visioner. Blir dessa undersökningarna en del i er planering och verksamhetsuppföljning så leder det till nöjdare medarbetare och högre effektivitet.

Därför är medarbetarundersökningar viktiga!

Först när du har kunskapen om hur dina medarbetare trivs på jobbet har du en möjlighet att göra förbättringar. Medarbetarundersökningar är därför ett viktigt verktyg för att kunna förbättra och effektivisera er verksamhet.

Tips inför medarbetarundersökningen

Er personal behöver få veta om och förstå bakgrunden till varför undersökningen görs. Komunicera tydligt vilket syftet är och hur undersökningen kommer att följas upp samt hur resultat kommer att presenteras. Ett bra sätt är att dela in personalen i samtalsgrupper när ni presenterar resultatet. Diskutera gärna i gruppen lämpliga åtgärder, förbättringsmöjligheter samt hur företaget ska sätta upp konkreta mål med en handlingsplan.

Ha en kort introduktion och informera hur lång tid undersökningen tar att utföra

Medarbetarundersökningar bör utföras på liknande sätt regelbundet (vanligtvis en gång om året) och presentera sen vad som har gjorts sen föregånde period och vad ni avser utföra det kommande året. Det är väldigt viktigt att de olika målen och att den konkreta förbättringsplanen genomför och redovisas öppet så att undersökningen verkligen känns meningsfull för alla medarbetare.

  • Är frågorna relevanta?
  • Undersökningen bör inte bli för lång
  • Undvik ledande frågor

Fördelar med en väl genomförd medarbetarundersökning:

  1. Öka era intäkter – Engagerade medarbetare trivs bättre på jobbet och arbetar mer effektivt vilket leder till ökad lönsamhet.
  2. Behåll era bästa medarbetare – Engagerade medarbetare minskar personalomsättningen och leder till sparade kostnader för rekrytering.
  3. Jämför er med konkurrenterna – Undersökningar säger inget om ni inte jämför er med andra i er bransch.
  4. Konkret feedback på ledarskapet – Analys av samband mellan undersökningsresultat och fakta, som sjukfrånvaro och olika lönsamhetsmått.

Vi har lång och stor erfarenhet av olika typer av medarbetarundersökningar. Vi håller oss kontinuerligt uppdaterade inom området via flera branschorganisationer. Kontakta oss om ni vill veta mer eller har några frågor angående hur vi arbetar med undersökningar.