Varje år lägger företag inom mängder av branscher ner enorma summor på marknadsföring för att öka sin försäljning. Att bygga ett starkt varumärke tar tid, men är avgörande för att konsumenterna ska välja ens produkter eller tjänster. Det här är ett varumärkesarbete som är branschöverskridande och som också går att skönja inom casinobranschen. Men hur arbetar spelföretag med sin varumärkeskännedom och sin image?
Att målmedvetet arbeta med sin varumärke kräver en genomarbetad strategi. Många företag lägger ner stora resurser på att bygga ett starkt varumärke, som står för trovärdighet, kvalité och som människor vågar lita på. Det är ett tidskrävande arbete som stöter på flera utmaningar. Men riskerna med att överge sitt varumärkesarbete är för stora, hur mycket det än kostar.
När man pratar om att bygga varumärken kan man egentligen syfta till flera olika saker. För ett nystartat företag gäller det att få ut kunskapen och kännedomen om företaget eller varumärket snarast möjligt. För ett företag som arbetar med försäljning till privatpersoner är det viktigt att få en så stor räckvidd som möjligt. Det krävs ofta större volymer för att göra vinst när man arbetar B2C än om man arbetar B2B där marginalerna kan vara bättre.
Andra företag arbetar med försäljning till andra företag, så kallad B2B, och då handlar varumärkesbyggande om andra saker. I det fallet kan man snarare tala om ett relationsskapande. Det är viktigt att bygga relationer med sina kunder, för att i framtiden kunna säkra fler beställningar och bättre försäljning. En relation med en kund kan också skapa merförsäljning, när man utnyttjar nätverket till att nå nya målgrupper.
På precis det här sättet jobbar man också inom casinobranschen. Det som gör den unik i sitt slag är att den både riktar sig till andra spelföretag, men framför allt till privatpersoner i form av spelarna. Det är otroligt viktigt att som casinobolag ha ett starkt varumärke. Låt oss peka på de viktigaste anledningarna till att man inom casinobranschen arbetar så intensivt med just sitt varumärkesarbete.
Trovärdigheten viktigare än någonting på spelmarknaden
När det gäller spelmarknaden i stort kan man konstatera att det är en bransch som är väldigt beroende av sin egen trovärdighet. Den skiljer sig också markant mot andra branscher, eftersom det i Sverige krävs att man har en licens från myndigheten Spelinspektionen för att få erbjuda spel på den svenska spelmarknaden.
Att ha en spellicens i Sverige är en nyckel för att spelbolag ska lyckas. Men det krävs trovärdighet för att ens kunna beviljas en spellicens. Och många inom branschen vittnar om att just trovärdighet är den enbart viktigaste faktorn för att även lyckas fånga och attrahera kunder.
Utöver själva spelbolagen så finns det en hel del jämförelsesidor som på daglig basis brottas med att sticka ut i marknadsbruset och skapa sig en trovärdighet. Även dessa typer av sajter jobbar stenhårt med sina varumärken. Tjänsten de erbjuder är att jämföra de olika spelbolagen som finns på marknaden, men de gör det oftast från sin egna hemsida och med sitt egna varumärke. Fastercasinos är ett sådant exempel, de jämför alla typer av casinon i Sverige med snabba uttag, med svensk licens och med bra bonusar. Och tydligt är att de har jobbat stenhårt med sitt varumärke och profilering för att skapa en hög nivå av trovärdighet.
Konkurrensen är väldigt tuff mellan olika nätcasinon
På ett globalt plan är spelmarknaden extremt konkurrensutsatt och det finns mängder av nätcasinon tillgängliga för spelarna. Inte minst för svenska casinon är det här tufft, eftersom svenska spelare har full laglig rätt att spela hos utländska operatörer också. Det i sig gör konkurrensen ännu tuffare.
För att kunna sticka ut ur mängden och attrahera kunder krävs det därför att man erbjuder en stark produkt – och har ett attraktivt varumärke. Det kan man bygga på många sätt, men det farligaste för ett nätcasino är att inte bli igenkända. Spelarna behöver veta att man finns och känna till ens varumärke för att man ska kunna bli framgångsrik på spelmarknaden.
Juridiska aspekter spelar in på ett annat sätt
Sedan den 1 januari 2019 finns det en ny svensk spellag som reglerar hur operatörerna får agera på spelmarknaden i Sverige. Liknande spellagar finns runt om i stora delar av världen och trenden säger att omregleringen av spelmarknaden blir allt vanligare på ett nationellt plan. Således finns det juridiska aspekter som spelar in.
I Sverige begränsar exempelvis spellagen hur operatörer får marknadsföra sig mot spelarna. Det är inte tillåtet att locka med flera bonusar och de bonusar som får erbjudas måste anpassas till vissa begränsningar inom spellagen. Det är en viktig del av varumärkesarbetet att hålla koll på vilka juridiska begränsningar och restriktioner som finns.
Att bryta mot den svenska spellagen innebär att man riskerar sanktioner från Spelinspektionen och det är knappast positivt för varumärket i stort.
Balansgången mellan att dela ut vinster och gå med vinst själva
Ett nätcasino tjänar pengar när spelarna förlorar pengar. Så fungerar marknadslogiken för hela spelmarknaden. Det här skapar en delikat situation där man både vill att spelarna ska förlora, men också måste låta spelarna vinna tillräckligt mycket och ofta för att man ska vara attraktiva för spelaren.
Denna balansgång är otroligt viktig i hela marknadsföringsarbetet och är en stor del av varumärket. En del framgångsrika nätcasinon har lyckats skapa en bild av sig själva som ett lämpligt nätcasino för den som vill vinna stora pengar. Det innebär inte att alla spelare vinner pengar på nätcasinot, men uppfattningen bland kunderna kan vara att chansen att vinna är stort om man spelar hos just det spelvarumärket.