• Hoppa till huvudnavigering
  • Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till sidfot
Binck

Binck

Kommunikationsbyrå i Stockholm

  • Tjänster
    • Content Marketing
    • Mobila webbplatser
    • Nyhetsbrev
    • Public relations
    • Redaktionell kommunikation
    • Sociala medier
    • Sökmotoroptimering
    • Strategi
    • Utbildning
    • Webbfilm
    • Webbplatser
    • Webbredaktion på plats
    • Webbredaktör
    • Översättningar
  • Referenser
  • Om oss
    • Jobba hos oss
    • Praktisera hos oss
    • Praktik – Copywriter
    • Praktik – Onlinemarknadsföring
    • Om cookies
    • Ordlista
  • Artiklar
  • Kontakta oss
  • About us

Ta reda på vad dina kunder vill ha och sälj mer

juni 29, 2018 av Peter

Det enklaste och bästa sättet att ta reda på vad kunderna vill ha är att fråga dem. Hitta ett gäng tänkbara kunder som du kan ställa frågor till. Du hittar dina blivande kunder genom att ta reda på din målgrupp och sen leta upp kunder att fråga utifrån det.

Marknadsundersökningar brukar genomföras med hjälp av ett frågeformulär. Ställ sen frågor som är lätta att förstå och att frågorna inte är ledande och påverkar den som svarar i en viss riktning.

Tänk också på i vilken ordning dina frågorna ställs, då det kan påverka svaren och resultatet. Ställ inte heller för många frågor, då kommer dina intervjupersoner att tröttna.

Hur ska man veta vilka frågor man ska ställa?

Det är inte enkelt men ett bra sätt är att skriva ner det man vill ha svar på och sen genomföra en miniundersökning först för att sen ta ställning till de svar man får. Ofta får du bra tips och idéer från de du ställer frågorna till.

Finns det saker som är otydliga eller följdfrågor som kanske inte borde ställas? Efter det kan man finslipa undersökning och fråga en större grupp på nytt. Informationen som du kommer få in från undersökningen hjälpa dig sen att sälja mer.

Tips inför din marknadsundersökning:
Förklara först för de du ska fråga vad syftet med undersökningen är och hur ni kommer att använda uppgifterna. Fråga hur deras inköpsrutiner ser ut idag? Är de nöjda med de leverantörer de har? Finns det behov som nuvarande leverantörer inte kan lösa?

Tänk på att det är bra att ställa öppna frågor, alltså frågor som inte enkelt kan besvaras med ett ja eller nej.

Resultatet av undersökningen

När alla uppgifter är insamlade så kommer det viktigaste att tolka datan och komma fram till de svar som undersökningen ska ge svar på. Ibland är svaren enkla att tolka och målgruppen svarar likadant men det kan också vara svårtolkat, där svaren ger en helt ny bild över resultatet.

Ta hjälp av experter

Organisationer och företag som vill ha hjälp med att utföra marknadsundersökningar kan ta hjälp av konsulter eller undersökningsföretag. Ett av dom heter Origo Group och du kan läsa mer om företagets tjänster på deras hemsida. Undersökningar kostar en del, men det kan vara väl värt i längden beroende på hur ni använder resultatet av undersökningen.

Arkiverad under: Marknadsföring

Footer

Binck Kommunikationsbyrå

Adress
Hornsbruksgatan 28
117 34 Stockholm

Kontakta oss
E-post: info@binck.se

Tjänster

  • Redaktionell kommunikation
  • Public relations
  • Content Marketing
  • Sociala medier
  • Sökmotoroptimering
  • Webbredaktör
  • Webbplatser

Artiklar

  • Hitta bra och billiga hotell i Stockholm
  • Söker ni en duktig bröllopsfotograf i Linköping?
  • Söker du en familjefotograf i Mälardalen?
  • Skilsmässoadvokaterna
  • Så vet du när det är en bra idé att ta ett privatlån

Copyright © 2025 · Binck