• Hoppa till huvudnavigering
  • Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till sidfot
Binck

Binck

Kommunikationsbyrå i Stockholm

  • Tjänster
    • Content Marketing
    • Mobila webbplatser
    • Nyhetsbrev
    • Public relations
    • Redaktionell kommunikation
    • Sociala medier
    • Sökmotoroptimering
    • Strategi
    • Utbildning
    • Webbfilm
    • Webbplatser
    • Webbredaktion på plats
    • Webbredaktör
    • Översättningar
  • Referenser
  • Om oss
    • Jobba hos oss
    • Praktisera hos oss
    • Praktik – Copywriter
    • Praktik – Onlinemarknadsföring
    • Om cookies
    • Ordlista
  • Artiklar
  • Kontakta oss
  • About us

Vad är en enkätundersökning?

augusti 24, 2018 av Peter

enkätundersökning

Det är en undersökning där ett och samma frågeformulär besvaras av ett antal personer. Alla fyller i formuläret var för sig (d.v.s. svarar på frågorna) och sedan skickar in det.

Vi genomför flera olika typer av enkätundersökningar. Vi arbetar med olika uppdrag som handlar om datainsamling där vi tar hand om hela processen från start till mål. Vi använder oss av flera olika metoder och har stor erfarenhet av telefonintervjuer, webbenkäter, pappersenkäter och ute på stan-intervjuer.

Vanliga frågor om enkätundersökningar:

  • Enkätundersökning exempel
  • Enkätundersökning wiki
  • Vad är en enkätundersökning
  • Enkätundersökning metod
  • Enkätundersökning google
  • Enkätundersökning gratis
  • Enkätundersökning frågor
  • Enkätundersökning mall

Checklista för enkätundersökningar:

Här har vi tagit fram en bra hjälp för att värdera enkäter och opinionsundersökningar. Listan kan också vara bra för dig som vill göra en egen enkät.

Vad är en enkätundersökning?

Här är några frågor som du ska kunna svara ja på för att ha en bra undersökning:

Är urvalet slumpmässigt?

För att uttala sig om en stor grupp, så måste alla ha en chans att komma med. Det räcker inte att fråga ett stort antal personer på samma plats. Det är ändå inte ett slumpmässigt urval då. Endast vid ett slumpmässigt urval kan man beräkna rätt felmarginal.

Har tillräckligt många svarat?

För en undersökning ska svara på vad stora grupper tycker krävs ett stort antal svarande. Normalt är att få svar från minst 1000 personer. En svarsfrekvens på under 50 procent får såklart legitimitetsproblem och bör normalt undvikas.

Är den framtagna statistiskt säker?

Det handlar om felmarginalen. Vanligtvis så beräknar de olika opinionsinstituten själva felmarginalen och den beror på vad man ska undersöka för att få ett statistiskt säkerställt resultat.

Vem är avsändaren?

Vi behöver känna till avsändaren och veta vem som har betalat för den. För att kunna lita på undersökningen är det bra att känna till om beställaren har någon aganda. Ofta tas olika undersäkningar fram av fackförening eller intresseorganisationer och då handlar det ofta om någon form av lobbying.

Är frågorna vettigt ställda?

Det är förstås väldigt viktigt när man kan tro att beställaren av undersökningen har en egen agenda. En bra regel att använda är att frågorna ska vara neutrala och utan värderingar. De bör också vara enkla att förstå och neutrala och ej vara ledande frågor då det lätt blir så att den svarande ger de svar som de tror att undersökningen vill ha.

Hoppas att den här checklistan hjälper dig när du ska göra eller beställa en enkätundersökning.

Arkiverad under: Kommunikation

Footer

Binck Kommunikationsbyrå

Adress
Hornsbruksgatan 28
117 34 Stockholm

Kontakta oss
E-post: info@binck.se

Tjänster

  • Redaktionell kommunikation
  • Public relations
  • Content Marketing
  • Sociala medier
  • Sökmotoroptimering
  • Webbredaktör
  • Webbplatser

Artiklar

  • Hitta bra och billiga hotell i Stockholm
  • Söker ni en duktig bröllopsfotograf i Linköping?
  • Söker du en familjefotograf i Mälardalen?
  • Skilsmässoadvokaterna
  • Så vet du när det är en bra idé att ta ett privatlån

Copyright © 2025 · Binck