Oftast när man för höra om lyckade exempel på content marketing handlar det om amerikanska storföretag. De brukar användas som lyckade exempel på framgångsrik Content marketing. Det är lätt att förstå varför företag som Coca-Cola, Nike och RedBull lyckas med sin content marketing när de har oändliga resurser. Problemet med dessa exempel är att det är väldigt få vanliga företagare som har den här typen av resurser.
Så hur kan mindre företag göra content marketing?
Här kommer några exempel på hur mindre företag kan jobba med sin content marketing. Ett framgångsrikt sätt att jobba med Content Marketing är genom att blogga om sina produkter och tjänster, genomför events. Ett annat kan vara att ge ut gratis kursmaterial. Man kan föreläsa på mässor och events. Jobba med att driva en webb-community eller ett forum.
Att ständigt jobba aktivt med sociala medier ger resultat på sikt.
Genom att uthålligt kommunicera via bloggar, driva en Facebook-community, vara aktiva på Twitter, driva en LinkedIn-grupp, samt en egen YouTube-kanal. Är det lätt att komma i kontakt med nya potentiella kunder.
Målet är att skapa starka band och att visa kunskap
Med Content Marketing är det lätt att nätverka och skapa starka band med sina kunder. Detta gör man genom att ständigt återkommer med nyttigt material som mottagaren faktiskt är intresserad av och vill ta del av. Företag som har en generös inställning till att dela med sig av information är de som lyckas bäst med content marketing. Den typen av företag är det lätt att gilla och tycka bra om, då blir det också lätt att göra affärer med dem.
Vill du veta mer?
Kontakta oss så berättar vi mer om hur ni kan jobba med content marketing.